måndag 7 november 2011

Gamex 2011: dag 2

Knappt hade jag hunnit smälta första dagen på mässan förrän det var dags för nya upplevelser. På schemat denna dagen var Mass Effect 3 och Saints Row The Third. Eftersom kön till Namco-båset var längst så ställde jag mig där för att spendera lite tid med Saints Row. Jag har tidigare spelat det första spelet till Xbox, men det saknade lite av den haken som finns i GTA. Det element som faktiskt gör det kul att spendera tid i denna virtuella sandlåda. Det som kan få dig att spendera ett par timmar med att bara driva runt i staden och hitta på dumma saker istället för att göra uppdrag. Efter att ha spelat den tredje utgåvan i Saints Row-serien är jag övertygad om att även Volition har lyckats hitta receptet på ett bra open world-spel.

När jag plockade upp handkontrollen kastades jag rakt in i ett vansinnigt sidouppdrag där jag fick köra runt i stan med en stridsvagn, och målet var att åsamka så mycket skada på andra bilar som möjligt på en bestämd tid. Totalt galet, men oj vad kul det var. När detta var avklarat så fick jag spela början på ett uppdrag där jag skulle infiltrera en lyxig takvåning genom att hoppa fallskärm från en helikopter och landa i poolen på takterrassen. Mycket välgjord sekvens som gjorde att jag ville ha betydligt mer. Förstås tog mina 15 spelminuter slut då, och jag gick därifrån med en känsla av besvikelse. Nu har jag ännu ett spel som jag mer eller mindre är tvungen att köpa nu i höst...

När jag lämnat Namcos bås sneglade jag bort mot gårdagens höjdpunkt, Diablo 3, och övervägde om det var värt att köa ytterligare nästan 2 timmar för att få ytterligare ett smakprov på denna juvel. Jag medger att jag fick tänka efter både en och två gånger, men jag beslöt mig för att gå bort till EA's monter istället och se till att få lite tid med Mass Effect 3. Det som fanns i demostationen var den sekvens som visats sedan E3-mässan, men nu fick jag äntligen möjlighet att testa det själv. Det första som slog mig var att spelet var mer actioninriktat i styrningen. Det gav vibbar som nästan påminde om Gears of War-känsla. Sekvensen jag spelade innehöll bara strider så jag fick inget smakprov på rollspelsbiten. Detta är dock ganska förståeligt eftersom story och dialog demonstreras ganska dåligt på mässor. Man behöver ju tid på sig samt lugn och ro, dvs raka motsatsen till en spelmässa. Spelet kändes väldigt polerat, vilket är naturligt eftersom det är en Biowaretitel. Gamex hade faktiskt även lyckats få världspremiären av co-op multiplayer för oss vanliga konsumenter, och intresset för detta var ju märkbart stort. Kön var så pass lång att jag faktiskt skippade den eftersom jag inte är helt hundra procent intresserad av just den biten av spelet. Intrycket från spelet är mycket gott, och om detta demot är representativt för den action vi kommer att bjudas på i fulla versionen så kommer det bli ett fantastiskt spel. Jag hoppas bara på att de inte glömt bort rollspelsbiten också och fokuserat för mycket på actionsekvenserna och multiplayern.

Efter att ha avverkat alla de stora punkterna på min lista var det dags att gå ett sista varv på mässgolvet. Mina ögon stannade ännu en gång på det väl tilltagna Diablobåset. Mina ben och fötter protesterade dock högt när min hjärna började överväga att köa igen. Åtskilliga timmar under dessa två dagar hade redan spenderats i kö och kroppen hade fått nog. Jag tittade igenom de sista montrarna som jag inte tidigare sett och började summera alla intryck som kommit under dagarna. Så många känslor snurrade i huvudet på mig, men den klarast lysande stjärnan på mässan var utan tvekan Diablo 3. Denna fantastiska känsla av att komma in i ett spel och känna som att man aldrig hade slutat spela föregångaren var oerhört imponerande. Besvikelsen när mina 20 minuter hade passerat var stor eftersom jag kände att jag bara precis kommit igång. Det är förstås just detta de är ute efter. Att man ska lämna precis när man börjat vilja ha mer. På hårdvarufronten fanns det ju inte mycket mer än PS Vita på plats, men även om den hade haft konkurrens så hade den varit en klar vinnare. 22:a februari kommer att bli en riktigt bra dag.

Efter att ha besökt Gamex för andra året nu så känner jag att arrangörerna nu är på helt rätt väg efter ett skakigt första år. Årets upplaga bjöd på jämförelsevis stora mängder exklusivt material och det fanns betydligt bättre organisation i år. Det enda jag egentligen kan klaga på organisationsmässigt var hur insläppet första dagen sköttes. Av någon anledning så gick kön för förköpta biljetter rejält mycket långsammare än vad de andra köerna gjorde, vilket kändes väldigt märkligt. Överlag så var det en väldigt kul inblick i hur början av nästa år kommer att vara på spelmarknaden, och det som vi fick se var väldigt lovande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar