torsdag 10 november 2011

Uncharted 3 - en fantastisk resa

Nu i för ett par veckor sen släpptes den tredje delen i den fantastiska berg-och-dalbanan som heter Uncharted. Förväntningarna har varit skyhöga på denna tredje och, om man ska tro ryktena, möjligen sista delen i historian om Nathan Drake. Serien har redan sen första spelet för ca 4 år sedan lagt en hög ribba för action, dramatik och storyberättande i spel och i synnerhet det andra spelet omdefinerade genren actionäventyr helt och hållet. För ett par månader skrev jag en mer ingående tillbakablick på Uncharted-serien som jag rekommenderar.

Sedan utvecklarna Naughty Dog visade Uncharted 3: Drake's Deception i somras på E3-mässan har jag medvetet försökt undvika alla nya trailers eftersom E3-trailern sålde spelet till mig helt och hållet. Det skulle förstås mycket till för att jag inte skulle köpa spelet, men någon form av bekräftelse på att spelet är på rätt väg behövdes. Sen ville jag inte se för mycket från spelet heller eftersom det är så fokuserat på episka actionfyllda sekvenser, och sådana är ju förstås alltid imponerande men de är ju alltid mest slående första gången man ser dem. Jag kan medge att jag innerst inne hade en oro att den tredje delen inte riktigt skulle ha lika fantastiska ögonblick som Uncharted 2 hade. Är det möjligt att toppa spelet som nästan utan undantag blev utnämnt till årets spel av journalister för två år sedan? Efter att ha spelat klart det nu i helgen så är jag övertygad om att det går alldeles utmärkt.

Det som Naughty Dog gör för att förbättra det redan vinnande konceptet är att de då och då tar ett steg bakåt och låter spelaren reflektera över situationen. De försöker inte slå rekord i explosioner och fallande byggnader a'la Michael Bay utan de poängterar karaktärernas mänsklighet och deras känslor för de helt galna situationer man försätts i. Det finns ett par tillfällen som är genuint rörande på ett sätt som sällan upplevs i spel. Detta betyder förstås inte att de släppt på gasen när det väl gäller enorma skriptade sekvenser. Speciellt banan som utspelar sig på ett kryssningsfartyg i en storm är otroligt välgjord och förmodligen en av de tekniskt sett mest komplicerade banor som skapats i ett spel. Det finns även en sekvens som utspelar sig i ett brinnande hus som har ett väldigt klimaktiskt avslut. Precis som i tidigare spel är de mästerliga på att använda kameravinklar för att skapa dramatik, och vid ett par tillfällen i spelet så zoomar kameran ut från spelaren för att visa helheten på banan. Detta skapar en påtalig känsla av hur liten del man är i en stor kaotisk situation.

När man läser många av de recensioner som finns ute vid detta tillfället så är det väldigt lätt att få en känsla av besvikenhet på spelet, trots de höga betyg det fått. Det verkar till stor del vara folk som förväntat sig ett lika stort hopp mellan andra och tredje spelet som det var mellan första och andra. Det är ju inte riktigt en rättvis jämförelse i mina ögon eftersom det som Uncharted 3 gör är fortfarande så pass mycket mer involverande än vad något annat liknande spel lyckas göra. Interaktiv film har vanligtvis en väldigt dålig klang, men när jag använder det uttrycket i samband med Uncharted 3 så menar jag det på bästa möjliga vis. Övergången från cutscene till spelbart läge är ibland så sömlöst att jag vid ett tillfälle kom på mig själv att jag satt och undrade varför Drake inte sprang bort ifrån de fallande byggnaderna. Uncharted 3 hittar en snudd på perfekt jämvikt mellan story, action, äventyr och problemlösning, och även fall jag kan medge att det inte hänt otroligt mycket rent tekniskt sedan Uncharted 2 så har Naughty Dog förfinat spelet till en produkt som det är svårt att hitta något negativt att säga om.

Det ska bli väldigt intressant att se vad utvecklarna tar sig för härnäst, då det mesta de rört förvandlats till guld. Även om det inte skulle bli något Uncharted 4 så är jag övertygad om att Naughty Dog har fantastiska möjligheter att berätta någon annan historia. Det är ju trots allt in det sista vi får höra från Drake eftersom Uncharted: Golden Abyss ska släppas på Vita. Förvisso är det inte utvecklat av Naughty Dog, men de har haft god insikt i projektet i form av konsultering. Kanske hinner man smälta alla intrycken från Uncharted 3 innan detta spelet släpps. Kanske...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar