lördag 30 juli 2011

Har Nintendos framgångsvåg nått ett slut?

Nintendo är ett ikoniskt företag som bara genom namnet förknippas med spel på ett helt annat vis än deras konkurrenter. De har sannolikt de mest hängivna fansen i branschen och har gång på gång levererat klassiker både i form av hårdvara och mjukvara. Dock har fundamenten börjat skakas lite på sistone genom satsningar som inte gått igenom som de brukar samt att fans börjar tappa tålamodet.

Det hela började med lanseringen av Nintendo Wii. Det är svårt att titta på denna konsol och räkna det som ett misslyckande då den sålt hästlängder mer än både Xbox 360 och PS3 och Nintendo har tjänat tonvis med pengar på den då de aldrig behövt sälja konsolen med en förlustmarginal pga den enklare hårdvaran. Det var många som hade svårt i början att ta till sig den nya satsningen med rörelsestyrda kontroller men tack vare att konsolen lanserades tillsammans med Wii Sports ändå fick genomslag. Wii Sports, som om man ska se krasst på det enbart var en samling teknologidemos på hur man kan utnyttja kontrollerna, fungerade ändå som en bra samling sällskapsspel och Nintendo hade nått en ny målgrupp som tidigare var näst intill ickebefintlig. Gamers som är över 50. Självklart köpte ju alla hardcore Nintendofans också en Wii så fort den släpptes, faktiskt i sådan utsträckning att det vid många tillfällen var bristvara i butikerna.

Vad som hände sen var dock början på problemen för Nintendo. Tredjepartsutvecklare hade problem att göra sina spel relevanta på den klenare hårdvaran och försökte kompensera genom att lägga in rörelsefunktioner som var korkade och påklistrade bara för att försöka separera upplevelsen från den man fick på PS3 och 360. Detta ledde delvis till att många utvecklare skapade så kallad "shovelware" till Wii eftersom det var så enkelt och billigt och att vinstmarginalen var hög. Detta fick ju de hängivna fansen att rygga och undra var de gamla klassiska genidragen från Nintendo blivit av. Var fanns spelen som tilltalade denna målgruppen? Denna frågan finns än idag när Wii är på väg att ersättas av uppföljaren Wii U nästa år. Det största problemet som uppstått med Wii är att den har en väldigt dålig "attach rate". Väldigt många köper en Wii, men väldigt få köper ytterligare spel än de som ingår i paketet.

Hoppet tändes på nytt när Nintendo visade upp sin handhållna satsning 3DS. Det verkade som om Nintendo på nytt ville visa sig relevanta med aktuell hårdvara och högre produktionsvärden. De hade till och med satsat på en 3D-display som inte krävde några glasögon vilket fick många tekniknördar att salivera. Första gången de visade upp 3DS på E3 så fick Nintendo oerhört mycket positiv kritik om hårdvaran och såväl fans som journalister hade tindrande ögon under demonstrationerna. Nästan ett år senare när den började säljas hade detta intresse avtagit markant. Anledningen var att alla spel som visats upp på E3 som skulle fungera som systemsäljare blivit uppskjutna. Många ville köpa en 3DS på releasedagen, men det fanns inga spel som var värda att köpa tillsammans med den. Detta gjorde ju förstås att försäljningen haltade markant, men hoppet fanns att det åtminstone några veckor senare skulle finnas något vettigt att köpa. Nu ca 6 månader senare är läget mer eller mindre detsamma. Nyheter börjar dyka upp om titlar som lagts ned under utvecklingsfasen eller skjutits upp till nästa år. Det bäst säljande spelet på 3DS är Ocarina of Time, en remake på ett 8 år gammalt Gamecubespel.

Ytterligare press sattes på Nintendo i samband med att Sony offentliggjorde PS Vita, i synnerhet när Sony bekräftade att prisnivån skulle hamna på samma pris som Nintendo tar för 3DS, dvs $249. Detta kom nog som en liten chock för Nintendo då PS Vita är långt mer avancerad hårdvarumässigt. Prisnivån tillsammans med ryktena om en lansering av Vita nu till hösten tvingade mer eller mindre Nintendo till ganska desperata handlingar då de nu i dagarna bekräftade en prissänkning från ursprungliga $249 till $169. (Anledningen till att jag använder dollarpriser i inlägget är för att det inte finns några uppgifter om prisnivån i andra regioner än.) Detta innebär i princip första gången som Nintendo säljer en konsol med en förlustmarginal, något som både Sony och Microsoft är vana vid för att hålla sig konkurrenskraftiga. Utöver denna kraftiga sänkning så meddelade Nintendos VD Satoru Iwata att han tar på sig hela skulden för 3DS fiaskot och därav kommer att halvera sin lön och avsäga sig eventuella bonusar.

Jag har aldrig själv varit en Nintendofan, inte av anledningen till att jag inte gillar deras konsoler eller spel utan mer för att jag inte började med konsoler förrän ganska sent. Jag har dock en stor respekt för Nintendo som företag och vad de har gjort för spelbranschen i helhet. Dessa saker som skett på sistone ger dock perspektiv och förhoppningsvis en väckarklocka till Nintendo att de inte kan fortsätta leva på gamla fans och gamla meriter utan även måste hålla sig relevanta. Nintendo har alltid varit mästare på innovation, men ibland har innovationen gått före relevansen på marknaden. Jag hoppas innerligt att det blir en riktig fight mellan 3DS och Vita när båda finns på marknaden, för då kan vi tack vare konkurrensen se fram emot en framtid med ännu mer fantastisk hårdvara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar