söndag 3 juli 2011

Andra gången gillt för Sony?

Jag har inte alltid varit en fan av handhållna spelenheter, men det verkar som att Sony har satt sig för att ändra min åsikt. Min första handhållna konsol var en Playstation Portable som jag köpte strax efter att jag börjat jobba i Köpenhamn. Jobbet innebar längre pendlingstider och det betydde att jag hade plötsligt en hel del dödtid att bli av med varje dag. Jag försökte med att läsa böcker, men jag fick aldrig tillräckligt med lugn och ro för att kunna koncentrera mig. Musik funkade förstås bra, men det är ju inte alltid man är på humör för det. Vid dessa tillfällen var min PSP en perfekt ersättare. Åtminstone i början...

Ju längre jag hade min PSP desto mer märkte jag av problemen med den. T ex så ligger spelen på små optiska skivor som förstås behöver roteras för att läsas av. Detta innebar dels att enheten drog ganska mycket batteri, vibrerade och lät en hel del. Ett annat problem som var större för mig var att det finns endast en analog styrspak på enheten vilket gjorde det svårt att införa normala styrmekaniker som var etablerade på vanliga konsoler. I actionspel är det i 9 fall av 10 så att man använder vänster spak för styra sin karaktär och höger spak för att styra kameran. På PSP versionerna av spelen fick det bli någon hybrid som i princip aldrig kändes bra.

Det förstnämnda problemet löstes på ett sätt som ingen egentligen vann på. Hackers lyckades genom en klumpig uppdatering från Sony få åtkomst till oskyddad kod i PSP-systemet och kunde därmed kringgå kopieringsskydd. Detta betydde att man numera istället för att ha spelet på en skiva, så kunde man dumpa det på ett minneskort och härmed var systemet öppet för alla som ville exploatera det och inte köpa spel. Detta innebar förstås en markant ökning av sålda enheter, men ingen köpte spel. Konsekvensen av detta var att spelutvecklarna blev mer och mer tveksamma att utveckla för plattformen och potentialen med systemet rann ut i sanden.

För ungefär ett år sen började det ryktas om en uppföljare till PSP, men Sony vägrade kommentera. Källor berättade om ett riktigt monster till hårdvara och denna gången skulle det även finnas TVÅ analoga styrspakar. Redan där hade jag lagt min mentala förhandsbokning. Förstås fick jag ju hålla tillbaka min entusiasm, det var ju fortfarande bara rykten. I november förra året visades den äntligen för första gången för allmänheten, då under arbetsnamnet NGP (Next Generation Portable). Det visade sig att ryktena var sanna. Allt jag velat ha i en handhållen konsol fanns just där.

De visade upp gränssnittet som påminde en del om vad man skulle kunna förvänta sig på en smartphone. Detta innebar ju förstås då även att det skulle finnas touchscreen på den nya konsollen. Inte bara på framsidan, utan även på baksidan. Konceptet kändes vansinnigt när de berättade om det, men när de visade hur man kunde applicera det hela i praktiken så såg det inte illa ut. I videon nedan, som förvisso är väldigt mycket promotionvideo, visas exempel på de stora nyheterna i konsolen som t ex touchpanelen på baksidan och augmented reality.


Tiden gick och det var rätt tyst om NGP ett tag, men i början av juni i år var det dags att presentera produkten på allvar. Alla förväntade sig att få reda på det slutgiltiga namnet på produkten samt prisnivå. Eftersom hårdvaran var så avancerad så var ju oron att priset skulle bli högt, i stil med när Sony presenterade sin Playstation 3. Sony kontrade med att lägga priset precis i nivå med största konkurrenten Nintendo 3DS som är baserad på mindre avancerad hårdvara. Och namnet? Playstation Vita. Jag måste erkänna att jag tyckte namnet var ganska dåligt i början, men med tiden har jag vant mig vid att säga det. Chefen för Sony Worldwide Studios Shuhei Yoshida förklarade på bästa PR-vis att deras nya konsol skulle bli en del av din livsstil med diverse kopplingar till sociala nätverk, därav namnvalet.

Som jag har nämnt så finns det väldigt mycket potential i Vita, och framgången av hårdvaran kommer att hänga väldigt mycket på mjukvaran. Lanseringen av Nintendo 3DS haltade ju extremt eftersom det inte fanns några intressanta spel, och nu 3 månader senare är situationen i princip oförändrad. Vad Sony visade upp på E3 var dock en gedigen samling spel, och förhoppningsvis är det inte titlar som är klara 3-6 månader efter lanseringen. 

Och när vi ändå är inne på lansering så är tidpunkten för detta lite oklart också. Sony har sagt att de kommer att lansera Vita innan jul 2011, men sannolikt inte globalt. Jack Tretton nämnde på E3 mässan att konsollen kommer att finnas tillgänglig för alla "detta året", men vid en senare intervju så antydde han att "detta året" ska tolkas som Sonys budgetår som tar slut i mars 2012. Om jag ska ta från egen erfarenhet så innebär detta release i Japan och Nordamerika kvartal 4 2011 och sen EU och övriga världen kvartal 1 2012. Mer information om detta lär dyka upp inom kort dock, då det är snart dags för europas största spelmässa Gamescom i Köln i augusti och därefter är det Tokyo Game Show i september. Där kommer sannolikt att finnas mer konkret information. Jag tror inte på någon lansering här i år åtminstone, så slipper jag blir besviken. Om den dyker upp innan jul... ja då är julen räddad.

För er som är lite mer intresserad av specifikationerna så har IGN en bra artikel med allt om Vita. http://www.ign.com/wikis/ps-vita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar