torsdag 28 juli 2011

HD-remakes på gott och ont

Ända sedan Sony tog beslutet att plocka bort bakåtkompatibiliteten för PS2-spel i Playstation 3 har användare klagat på att de inte kunnat spela sina gamla spel i sin nya konsol. Detta har inte drabbat mig i någon större utsträckning då jag var student och/eller lågavlönad under den tiden jag använde min Playstation 2 som huvudplattform. Detta ledde till att jag inte kunde köpa spel i någon större utsträckning och hade i princip inget jag ville plocka med mig från PS2-tiden när jag köpte min PS3. Detta säger dock inte att jag spelat allt som jag velat spela från PS2-plattformen. Tvärtom är jag fullt medveten om att jag missat många guldkorn som jag förvisso skulle kunna köpa nu förutsatt att de fortfarande säljs, och spela på min gamla PS2. Detta är dock inte speciellt lockande då det skulle innebära att jag får koppla in min gamla konsol igen. Därför kom det som en fantastisk nyhet för mig när under 2009 Sony bekräftade att de skulle börja släppa PS2-titlar som gått igenom en ansiktslyftningsprocess, med bland annat uppskalad grafik till 720p och remastrade ljudspår. Först ut i ledet var två av mina gamla favoritspel från PS2-tiden, God of War och God of War 2, som båda släpptes på en blu-rayskiva i slutet av 2009.

Trots att spelen inte ens såldes på en fullprisnivå så möttes Sony av blandad kritik. Själv var jag överlycklig att kunna få tag i två kanonspel för under 400 kr som dessutom såg rejält mycket bättre ut än originalen. Många cyniker menade dock att det var mjölkning av gamla spel och att man lurade sina kunder genom att först plocka bort bakåtkompatibiliteten i maskinen och sen sälja spelen till folk på nytt. Jag kan på sätt och vis se hur man kan komma till den slutsatsen, men anledningen till att bakåtkompatibiliteten fick stryka på foten var ju en kostnadsfråga. Det var helt enkelt för dyrt att ha dessa extra chip med i konsolen och hade i slutänden gjort maskinen dyrare för slutkunden, och den smärtgränsen hade redan passerats när PS3 var ny. Jag minns att jag köpte min för 6700 kr, plus spel, plus extra handkontroll. Jag tvekade aldrig att lägga de pengarna, men det är långt ifrån fickpengar när man snackar en spelkonsol.

Resultatet av nyreleasen av God of War-spelen blev oavsett en succé och andra utvecklare och utgivare har fått upp ögonen för denna relativt konstnadseffektiva vägen att få ut sina gamla guldkorn till en ny generation gamers. Detta både glädjer mig och reser varningsflagg. Nu får jag ju möjligheten att spela många av de titlar jag missat, men det kan också bli väldigt enkelt för en utvecklare att använda detta som en kassako. Om inte utvecklarna lägger ner tiden på att göra en vettig remaster på till exempel texturer är det ingen vacker syn när man skalar upp spelen i HD. Jag kommer ju aldrig att förvänta mig att spelen är jämlika med dagens titlar, det är inte realistiskt, men jag kommer nog att protestera ganska högt om jag skulle märka att dessa HD-collections skulle levereras ut på löpande band utan någon direkt handpåläggning.

Lyckligtvis har detta ännu inte hänt utan de som släppts har varit väldigt lyckade i min mening. Utöver God of War Collection har jag även köpt Sly Cooper Collection och Tomb Raider Collection och har enbart svurit över svårighetsgraden i Tomb Raider Legend. Eller kanske det faktum att jag inte har tillräckligt bra koordination för att spela det som man kanske ska göra, men jag lutar åt det förstnämnda. Alla dessa collections har varit ett fantastiskt värde för mig då de alla har kostat runt 400 kr styck och då har gett mig åtta stycken spel av god klass. Det är ett oslagbart värde för mig. Nu i höst kommer ytterligare en omgång med remakes i form av Metal Gear Solid Collection, Silent Hill Collection, Resident Evil 4 HD samt ICO/Shadow of the Colossus Collection. Ännu en gång är det överlag väldigt bra spel som jag hoppas ha vårdats väl av ansvariga team för jag kommer sannolikt att lägga pengar på alla dessa. Om tidigare spel som släppts är ett riktmärke på kvalitet även för alla dessa kommande titlar så kommer jag faktiskt inte att gråta blod över att behöva köpa dem, inte ens titlar som jag ägt sen tidigare.

Skulle man dock se att kvalitetstrenden pekar nedåt i framtiden så finns det ett väldigt enkelt sätt att åtgärda detta. Som konsument har man enorm makt gentemot bolag genom sin plånbok. När företag talar om att ha en dialog eller få feedback från sina kunder så är det ju intäkter och försäljningssiffror de syftar på. Har du köpt en produkt och klagar så är du inte lika relevant, för du har redan lagt din röst. Det enda som återstår för mig för att bli helt nöjd är en bekräftelse från Square Enix att de jobbar på remakes av Final Fantasy 7 samt Kingdom Hearts 1 och 2. Men det där är en lång och eländig historia...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar