lördag 9 juli 2011

Bioshock Infinite - Årets spel 2012?

Det är förstås på tok för tidigt att bedöma kvaliteten på Bioshock Infinite nu då det sannolikt har över ett år kvar till releasen. Att döma av det som visats hittills så kommer det tveklöst att vara en av titlarna som kommer att göra upp om titeln i alla fall. För att få lite bakgrund till det hela kan vi börja med lite historia.

Bioshock är ett spel i genren First Person Shooter, men att bara säga att det är ett FPS är att göra spelet en grov orättvisa. Till skillnad från majoriteten av FPS-spelen på marknaden finns det en välgjord story och en väldigt tät atmosfär och stämning. Storyn är uppbyggd på en alternativ version av 1960-talet där en del av befolkningen har brutit sig loss och bosatt sig på havsbotten för att skapa ett utopiskt samhälle vid namn Rapture. Det hela spårar ur genom att ledarna blir maktgalna och börjar experimentera på människor med en form av genmanipulation för att skapa en bättre människa. När du som spelare kommer in i bilden genom en flygolycka där man kraschar i havet så blir din räddning att bege dig in i Rapture, och du märker snart att det i princip inte finns några människor vid liv längre. Något har gått väldigt fel med dessa experiment.

Konceptet med alternativ historia i storyelement är jag väldigt svag för, oavsett om det är film, böcker eller spel. Jag är själv ganska intresserad av historia och att spekulera hur det kunde ha gått istället för hur det har gått är tilltalande. Detta blandat med en form av post-apokalyps så får man en blandning som jag aldrig skulle kunna säga nej till. Mycket riktigt blev jag heller inte besviken när jag spelade igenom det. Det hade otroligt tät stämning, välskriven dialog och ett par oförutsägbara vändningar i handlingen. Det släpptes ett par år senare även en uppföljare till Bioshock som berättade en mer eller mindre parallell historia med ettan. Bioshock 2 saknade dock mycket av kvaliteten som fanns i det första och story och stämning var inte alls lika engagerande. Detta berodde sannolikt till stor del på att spelet inte längre utvecklades av samma team som gjort det första, så de finare detaljerna missades och spelet kändes lite som att utvecklarna satsat på de säkra korten och inte vågat göra något mer.

Vad är det då som gör mig så optimistisk när det gäller Bioshock Infinite? Jo, för det första så är originalteamet Irrational Games på plats som utvecklare igen. För det andra så kommer de inte att fortsätta att försöka göra en story i undervattensstaden Rapture igen, eftersom man nu redan varit där två gånger. Det kommer fortfarande att handla om alternativ historia dock, och denna gången är det 1912 man befinner sig i. Skådeplatsen är en flygande stad som heter Columbia och är ett skrytprojekt som USA byggde för att bevisa vad man kan åstadkomma om man är kapitalist och följer "the american way". I likhet med Rapture så byggdes Columbia med målet att ha ett utopiskt samhälle men in heller här tycks det gå så bra. Du spelar som Booker DeWitt, en före detta Pinkertonagent som får i uppdrag att bege dig till Columbia för att söka upp en kvinna som spårlöst försvunnit. Ganska omgående när man kommer till Columbia finner man henne, men det visar sig att hon har en beskyddare som inte bara kommer att låta dig vandra där ifrån. Du blir strax därefter även indragen i en bitter strid mellan två parter som slåss om styret i staden.

Det är ungefär så här mycket information som finns tillgängligt för allmänheten, så varför är jag så entusiastisk? Jag kan avslöja att jag hade samma tankar om alla journalister som sett spelet på E3-mässan. I princip utan undantag gav alla de stora publikationerna sina Game of the Show-priser till just Bioshock Infinite. Det började strax därefter nämnas på podcasts att utvalda människor fått se en hemlig ca 15 minuter lång trailer som hade fått alla att tappa hakan, men eftersom det fanns informationsembargo på innehållet kunde ingen ens berätta om vad den visade. I torsdags upphörde embargot och Gametrailers hade en exklusiv tv-sänd visning av trailern på kanalen Spike i USA. När jag sedan såg trailern så föll allt på plats. Det här kommer att bli något exceptionellt och 2012 kan inte komma fort nog. Istället för att försöka beskriva innehållet så kommer jag att bädda in trailern nedan. Se och njut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar