lördag 2 juli 2011

Nördhelg, del 2 - bygget

När jag satt på jobbet och följde mina kollin började tvivel uppstå. Det hade inte skett några uppdateringar under hela dagen och inga indikationer på att mina paket verkligen var på väg ut till mitt utlämningsställe. På tåget hem från jobbet föll denna oro bort då jag fick mitt bekräftelse-SMS från posten. Helgen var trots allt räddad.

Efter en liten omväg till Kjell & Company för att köpa en datorbyggares bästa vän, buntband, bar det raka vägen hem. Lyckligtvis har jag mitt postombud ca 100 meter från lägenheten, så mina svaga geekarmar behövde inte ansträngas för mycket vid uthämtningen av mina paket. När jag kom innanför dörren slet jag upp emballaget och fick se nedanstående.


The loot!
Nästa steg var att tömma mitt chassi från mina gamla delar. Som förväntat behövde jag även använda dammsugaren när den väl var tom. Enastående hur mycket damm som kan samlas i hörnen i ett datorchassi. Efter en rejäl omgång med dammsugaren var jag redo att börja montera mina nya prylar.


Jag tänkte börja med mitt nätaggregat, och när jag öppnade förpackningen så var den nedpackad i någon form av påse. Ifall du skulle... hm... bära den någonstans?


Nåja, den var snygg i alla fall. Härnäst kom dock min första lilla missräkning. När jag skulle montera in nätdelen så märkte jag att den var för stor och en fläkt satt i vägen. Det var dock ingen jättestor fara eftersom fläkten är avsedd att kyla hårddiskarna, och jag kommer nu bara att ha en disk i chassit.


När jag sen skulle montera processorn på moderkortet kom jag på mig själv att tänka att det är ingen utmaning att bygga datorer längre. Ingen risk att sätta CPU'n fel i sockeln, den passar bara på ett håll. Inte som förr då man behövde vara försiktig att inte böja några ben på CPU'n när man skulle sätta i den. Den har ju inte ens några ben längre. Vad skrattar datortekniker åt nu då när deras kunder inte kan bygga fel? Jag kommer åtminstone ihåg att felmonteringar var en stor underhållning när jag jobbade i datorbutik.


Hur som helst, minne och CPU var på plats och det var dags att skruva i moderkortet i chassit. Jag fick ännu en gång påminnelsen att om en skruv tappas i ett chassi kan du lika gärna köpa en ny skruv, för du får aldrig tag i den igen. Murphy's Law i full verkan.


Moderkortet hamnade på plats i alla fall, men sen var det dags för missräkning nummer 2. Grafikkortet var en riktig best, och detta var jag beredd på. Jag hade däremot räknat fel på någon millimeter vilket gjorde att jag fick ta bort hårddisksläden som sitter mitt emot grafikkortet. Ett mindre problem även detta eftersom som jag nämnde tidigare så kommer jag enbart att ha en hårddisk i maskinen.


När grafikkortet var på plats så vad det mest bara finarbetet kvar. Bunta ihop kablar och se till att inget sticker ut någonstans. Det är dock denna delen som tar den längsta tiden. Förr kunde jag spendera massvis med tid på detta utan problem, men jag märkte att denna gången var mitt tålamod inte på topp. Jag fixade till det värsta och tog sedan en bild (som jag senare såg var en aning suddig) på mitt verk. 


Nu var det dags för eldprovet. Startar den? Kommer jag att behöva sitta uppe till kl 2 och felsöka komponenter? Lyckligtvis var svaret ja på första frågan och nej på den andra. Den kickade igång direkt och efter en installation av Windows och en hel hög med drivrutiner fick jag även möjlighet att testa lite spel igår innan klockan blev för mycket. Allt som allt ett lyckat projekt. Nu tror jag dock att det är dags att leka lite till med den nya datorn. Verkligen synd att det regnar idag...

2 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat :) Känner igen chassit, tror minsann att jag sitter med ett identiskt. Jag fick också montera loss den nedre fläkten för att få plats med min nätdel.

    SvaraRadera
  2. Ja det är tur att man kan ändra så mycket i Antec P182 chassit för annars hade jag aldrig fått ihop det här bygget. :)

    SvaraRadera