torsdag 14 juli 2011

Hur Uncharted har höjt ribban i spelindustrin

Unders Sonys presskonferens på E3 mässan 2006 visades en kort trailer av ett actionspel i tredjeperson. Det hade vid tillfället ingen titel utan var bara stämplat som Naughty Dog, som utvecklaren heter. Det visades inte hemskt många sekunder av innehåll, men redan där kunde man se att det handlade om något stort. Likt många andra actionspel i tredjepersonsperspektiv så fanns det de grundläggande elementen för vad som numera fått benämningen "cover based shooter", dvs möjligheten att "låsa" sig vid en vägg eller en mur för att använda den som skydd och sen att kunna skjuta från sin skyddsposition. Vad som gjorde det unikt var hur spelet använde sig av kameran. Det använde sig av väldigt dramatiska kameravinklar och utnyttjade stämningsfull miljö för att höja atmosfären. Det påminde väldigt mycket om en filmproduktion. Jag lyckades faktiskt gräva fram den gamla trailern på youtube.


När det släpptes hade spelet fått titeln Uncharted: Drakes Fortune och det var Sonys stora satsning för julhandeln 2007. Journalister älskade spelet och efter en lite trög start på försäljningen sålde spelet till slut över 3,5 miljoner exemplar, vilket är väldigt imponerande för dels ett plattformexklusivt spel, men även med tanke på att det var ett nytt spel och inte baserat på ett tidigare etablerat koncept.

Storyn i spelet handlar om Nathan Drake, en avlägsen släkting till Sir Francis Drake. Man skulle kunna likna Nathan Drake med en blandning av Lara Croft och Indiana Jones då han är en upptäckare och skattjägare. Drake försöker tillsammans med sin gamla vän Victor Sullivan och journalisten Elena Fisher hitta den försvunna staden El Dorado. För att göra det hela svårare så har Drake även en konkurrerande skattjägare som är ute efter samma sak, fast med hjälp av lite mer våld och pirater. Ju längre storyn går desto mer grenar storyn ut till historiska referenser till bland annat 2:a världskriget. Spelet etablerade sig som en riktig berg-och-dalbana av action, problemlösning och episka sekvenser och blev ett riktmärke för actionäventyr.

2009 var det dags för uppföljaren, Uncharted 2: Among Thieves. Även denna gången användes E3-mässan som det stora publicitetsverktyget, och vilken trailer de erbjöd. De totalt blåste dörrarna från gångjärnen och alla, inklusive undertecknad, var totalt lyriska. Oktober kunde helt enkelt inte komma fort nog. Vad de hade gjort denna gången var att ta alla de fungerande bitarna från första spelet och sen vrida upp nivån till max. Jag hade aldrig tidigare sett ett spel erbjuda denna nivå av actionunderhållning där man nästan känner sig andfådd när man kommit igenom en vild sekvens. Trailern jag pratar om ser ni nedan.


Andra spelet bjöd som jag nämnde på mer av det goda. Denna gången handlade spelet om att man följer Marco Polos fotsteg i hans mystiska hemresa från Mongoliet. När han påbörjade sin resa hem hade han 14 fartyg och 600 man i besättningen. När han anlände i Persien var endast ett fartyg kvar och 18 man vid liv. Marco Polo avslöjade aldrig vad som hänt under resans gång. Nu är det Drakes uppgift att hitta den försvunna flottan. Förutom de redan etablerade karaktärerna Victor Sullivan och Elena Fisher så introducerades även en före detta flickvän vid namn Chloe Frazer, Chloe är lite av en famme fatale-karaktär och är väldigt impulsiv och äventyrlig och fungerar som en väldigt bra kontrast till Elena Fisher.

I slutänden hade Uncharted 2 kammat hem över 50 stycken game of the year-priser från olika publikationer. Försäljningen var ingen besvikelse heller. På ca 4 månader sålde spelet 3,5 miljoner exemplar och blev genom detta den snabbast säljande "first party"-titeln någonsin på en Playstationplattform. Med "first party" menas då spel som utvecklas av företag som ligger under Sonys ägarskap, som Naughty Dog gör i detta fallet. I mina ögon är detta nog det bästa Playstationexklusiva spelet fortfarande. Jag kan komma ihåg när jag köpte spelet efter jobbet, kom hem och började spela det. Fyra timmar senare märkte jag att jag inte ätit någonting sedan lunch. Jag var så djupt involverad i storyn att omvärlden inte existerade längre, och när man lyckas med detta så vet man att man har en riktig guldklimp.

Nu är det ju då snart dags för det tredje kapitlet i detta epos om Drake. Efter succén med Uncharted 2: Among Thieves fanns det inga tvivel om att det skulle komma ett tredje spel också, endast en fråga om när. Min första tanke var "Hur toppar man ett redan i princip perfekt spel?". På E3-mässan i juni fick jag reda på exakt hur. Ännu en gång hade de en väldigt pampig presentation med fantastiska sekvenser och den signifikativa filmiska stilen. Trailern finns nedan.


Titeln till spelet är Uncharted 3: Drake's Deception och storyn baseras på Thomas Edward Lawrence, mer känd som Lawrence of Arabia. Målet är att finna vad Lawrence döpte till "Atlantis of the Sands", en gömd stad i Rub Al-Khaliöknen. Det finns ännu inte väldigt mycket information om story och karaktärer, men Drake, Victor Sullivan, Elena Fisher och Chloe Frazer repriserar sina roller. Spelet kommer att släppas den 1:a november och för min del kommer det nog att bli den absoluta höjdpunkten i höstrushen.

Men vad händer härnäst? Jag vet att jag utan tvekan fortsatt köpa nya Unchartedspel vartannat år om de fortsätter att vidareutveckla konceptet och erbjuda mer. Men hur mycket mer kan man göra? Utvecklarna på Naughty Dog är genier men det finns ju en gräns för allt, och mycket hänger ju på hur länge Naughty Dog tycker det är kul att utveckla Uncharted istället för att skapa något nytt. Det är ju dessutom en ekonomisk fråga. Antingen väljer man Uncharted 4 och tjänar garanterade pengar eller så skapar man något nytt och tar en risk att det misslyckas totalt. Jag har dock svårt att tänka mig att Naughty Dog skulle misslyckas med något de lägger sina händer på, men det sa jag ju även om Criterion och så fick vi se Burnout Crash.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar