fredag 10 februari 2012

Ett hängivet gaming community

Tim Schafer är en man i spelbranschen som är djupt respekterad av både fans och kollegor på grund av hans enastående meriter från tiden där han jobbade på Lucasarts. Han ligger bakom fantastiska titlar som Secret of Monkey Island, Monkey Island 2: LeChuck's Revenge, Day of the Tentacle, Full Throttle och min personliga favorit Grim Fandango. Det fanns ingen som ens var i närheten av den kvalitet som hans äventyrsspel höll men dessvärre har denna genre mer eller mindre dött ut. Många fans har sedan dess bett på sina bara knän efter ett nytt äventyrsspel med Tim Schafer vid rodret men sedan han grundade bolaget Double Fine har de utvecklat en rad olika titlar i diverse andra genrer. Allt från pusselspel baserat på matrjosjkadockor till experimentella minispelsamlingar för Kinect.

I veckan tog dock Schafer ett lovande initiativ. Han la upp ett projekt på Kickstarter.com, en sida där man kan finansiera kreativa projekt, där han lovade att om han under en månads period kan samla ihop $400,000 så kommer Double Fine att göra ett nytt äventyrsspel. Han lockade fansen med olika typer av belöningar beroende på hur mycket man donerade till projektet, t ex om du donerar $15 så kommer du att få spelet gratis när det släpps och om du donerar mer så får du mer exklusiva belöningar. Bland annat kunde man för $10,000 få en middag och utekväll med Tim Schafer och utvecklarna. Man kan ju undra hur seriös Schafer var när han la upp projektet och hur sannolikt han trodde det var att gränsen skulle nås. En sak är klar i alla fall, han hade aldrig kunnat förutse vad som verkligen hände. Efter 8 timmar så hade folk donerat över $400,000 och gränsen var nådd, men det slutade inte där. Innan det första dygnet hade passerat hade projektet dragit in över $1,000,000 och Kickstarters webbsida var totalt överbelastad emellanåt. Inget annat projekt hade någonsin dragit in så mycket pengar via Kickstarter och även rekordet för antalet donerande slogs ganska omgående.

Under denna tiden var det ett sant nöje att följa Schafer på Twitter, då han med jämna mellanrum uppdaterade med senaste statistiken. Han var totalt lyrisk över stödet som hans fans visat honom och med tanke på mängden pengar som drogs in är ju redan en majoritet av hela utvecklingen finansierad. Detta är en fingervisning om hur hängivna gamers kan vara när de verkligen vill se något som en utgivare inte tror är ekonomiskt gångbart. Double Fine själva hade aldrig kunnat finansiera detta utan en utgivare, och eftersom äventyrsgenren inte är lika stor som den varit förr är det lättare för utgivarna att backa t ex ett FPS-spel som förmodligen är den största genren för närvarande. Kritiker talar ofta om att vi sällan ser nyskapande spel, utan bara spel som lånar från andra storsäljare. Hade utgivare vågat finansiera något som är annorlunda hade läget inte varit så. Förstås är det ju lättare att gå på säkra kort, men om ingen vågar gå en egen väg och hitta något unikt så kommer utvecklingen att stagnera helt. Alla shooters kan inte tävla med Call of Duty och alla miljarder den serien dragit in, och då finns det onekligen plats för andra typer av spel att växa. En bråkdel av dessa lite annorlunda spelidéer kommer ju dock ut till allmänheten som indiespel eller mobilspel, men med rätt backning hade ju dessa spel kunnat vara lönsamma på en helt annan nivå.

Sony har en riktigt bra lösning som heter Pub Fund där små utvecklare kan pitcha sina idéer till Sony och då går de in med finansiell backning i utbyte mot att utvecklaren gör spelet exklusivt för PSN. Däremot får utvecklaren själv behålla rättigheterna till allt de skapar, så de är inte knutna till Sony på något vis. Microsoft erbjuder något liknande genom sina XBLA-kampanjer som t ex Summer of Arcade, men det är snarare marknadsföringsstöd.

Nu är det ju förstås långt ifrån alla som kan lösa finansiering av sitt spelprojekt via Kickstarter som Tim Schafer gjorde. Han lever ju på det faktum att så många spelintresserade känner till honom och vad han har gjort. Det är dock som jag nämnde en fingervisning om att gamers inte är rädda att investera i något som inte är som alla andra spel. Jag hoppas att utgivare noterar detta också och inte fortsätter med sina genremässiga skygglappar. Omväxling förnöjer och för att denna bransch ska växa så behöver vi större bredd. Nu är det bara att vänta och se resultatet av Tim Schafers projekt. Det har åtminstone fått en helt fantastisk start.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar