söndag 14 augusti 2011

Höstrushen närmar sig

Nu när vi är en bit in i augusti så har jag börjat blicka mot den stundande anstormningen av höstreleaser med blandad fasa och förtjusning. Förtjusning över att äntligen få händerna på ett stort antal hett efterlängtade spel, men fasa över att få tiden att räcka till.

Redan i början av september är det dags att börja ställa in sig på gaming när den tredje delen av den i mina ögon underskattade Resistance-serien släpps. Kort därefter släpps även Dead Island som jag skrev om nyligen, men som jag dock fortfarande är lite osäker på. Skulle jag välja att hoppa över detta spel kommer dock andra att ta dess plats utan större svårigheter då Sony valt att släppa två fantastiska HD-remake collections denna månaden också. Det handlar förstås om God of War Origins och ICO & Shadow of the Colossus collection. Här har vi då fyra stycken högklassiga spel för priset av två, och för att summera september månad har jag då fem, eller möjligtvis sex titlar på min meny. Eftersom jag primärt spelar på min PS3 så kommer Gears of War 3 förmodligen att bli ett senare projekt då det är en Xbox-exklusiv titel och därför kommer jag att försöka klämma in det spelet när det blir en lugn stund.

Den lugna stunden kan dock dröja med tanke på vad som händer i oktober och november. I början av oktober kommer id Softwares storsatsning Rage, och det ser ut att kunna bli en riktigt superhit. Spelet dryper verkligen av den sköna känslan av postapokalyps och utvecklarna har lyckats få speljournalister världen över att bli lyriska över vad de har fått se. Därefter kommer Batman: Arkham City som är uppföljaren till Arkham Asylum, kanske det bästa spelet baserat på en serietidning någonsin. Från vad Rocksteady visat av Arkham City så kommer det att bli svårt att bli besviken på detta spelet då de verkligen expanderat konceptet och verkar ge spelaren väldigt mycket mer av det goda. Månaden avrundas sen med vad som mycket väl kan bli en av årets bästa titlar. Jag talar förstås om Battlefield 3. Denna svenskutvecklade titel har gått från klarhet till klarhet i de demonstrationer de haft, och kommer garanterat att stjäla marknadsandelar från Modern Warfare 3 som är närmsta konkurrent. Detta kommer för övrigt förmodligen att vara den enda titel jag köper på PC denna höst eftersom konsolversionerna inte fått speciellt god feedback från journalister som fått möjligheten att testa dem.

Nu är det ju förstås lätt att tro att den största anstormningen är över med tanke på hur många titlar jag redan räknat upp. Så är icke fallet. November rivstartar redan första dagen i månaden med Uncharted 3, ännu en kandidat till årets spel och ett spel som jag har enorma förhoppningar och förväntningar på. Föregångarna har erbjudit fantastiska upplevelser med action, bra story och kreativitet och jag kan inte se hur det tredje spelet ska kunna vara något sämre. Bara en dryg vecka efter detta så är det dags för ytterligare en blytung titel som alla rollspelsfans har väntat i år på. Skyrim är ett enormt ambitiöst projekt som enligt utvecklarna erbjuder ca 300 speltimmar om du ska genomföra allt som finns att göra i spelet. Med tanke på mångfalden som har visats hitttills tvivlar jag inte ett dugg på detta. En gigantisk spelvärld som är bländande vacker och en väldigt djup story lockar och kommer att sysselsätta mig i lång tid framöver. Bara några fåtal dagar senare så släpps dock Assassin's Creed: Revelations, senaste upplagan av vad jag anser är den näst bästa nya spelserien denna konsolgenerationen, endast slagen av Uncharted-serien. Många kritiserar Ubisoft för att mjölka Assassin's Creed-serien genom att släppa ett nytt spel varje år. Personligen ser jag inte ett problem med årliga releaser så länge de fortsätter att erbjuda något nytt och fräscht, vilket de har lyckats göra varje gång. November månad avrundas sen med ytterligare en HD collection som i mina ögon är ett måste, och då syftar jag på Metal Gear Solid HD collection. Jag har varit en gigantisk fan av MGS-spelen sen det första spelet släpptes på den ursprungliga Playstationkonsolen och har spelat igenom alla spelen minst tre gånger. Nu har de ju förvisso inte gjort en remake på första spelet då det var en PS1-titel, men MGS2, MGS3 samt PSP-spelet Peace Walker i HD är bara för bra för att missa.

Hösten kommer som sagt att bli galen, precis som de senaste åren har varit. Det finns säkert ytterligare titlar som jag inte tagit upp här, men som helt enkelt får prioriteras bort av både tidsmässiga och ekonomiska skäl. I efterhand känner jag att det inte är enbart negativt att lanseringen av PS Vita inte sker i år för oss européer. Det fina är dock att det brukar finnas en rätt bra lucka i december/januari där man får andrum och möjlighet att rensa upp i den ofrånkomliga köbildning jag kommer att skapa med alla spelen. Kanske läge att använda lite insparade semesterdagar då. En sak är dock säker, det kommer inte att bli tomt i spelkön förrän framåt sommaren igen. Och sen är det dags att blicka fram mot nästa höst...

1 kommentar:

  1. Och glöm inte alla fina titlar under Steams julrea :)

    SvaraRadera