torsdag 4 augusti 2011

Blizzards genier har gjort det igen

Denna veckan har det dykt upp en del ny information om ett av mina mest efterlängtade spel, Diablo 3. Nyheterna handlade delvis om innehåll och den kommande betatesten, men det var förvånadsvärt nog inte detta som drog mest uppmärksamhet. Inte för att nyheterna om innehållet var ointressanta, utan för att Blizzard verkar ha hittat ett sett att finansiera Diablo 3 likt ett MMO-spel fast utan att påtvinga en månadsavgift.

Blizzards stora kassako är ju förstås World of Warcraft som i dagsläget finansieras av den gamla klassiska MMO-modellen, dvs du köper licensen för spelet och därefter betalar du en månadsavgift på ca €12 för att få spela. Månadsavgifterna går till att finansiera de kopiösa mängder servrar som krävs för att hålla detta gigantiska onlinespel vid liv, men självklart kan man ju tänka sig att de har ett par kronor över varje månad med tanke på de drygt 11 miljoner prenumeranter som spelar. På sistone har dock många konkurrenter till World of Warcraft i hopp om att försöka stjäla en del av kakan gått över till så kallade free-to-play modeller och helt sonika kapat bort månadsavgiften och lagt in diverse mikrotransaktioner för VIP-konton, funktionalitet eller någon annan form av fördel. Detta har i många fall varit väldigt framgångsrikt då man inte längre har den fasta månadsavgiften att tänka på. Det är sannolikt också en del i anledningen till att antalet prenumeranter i World of Warcraft är på nedgång det senaste halvåret och det är i princip första gången någonsin de har haft en nedåtgående trend.

Detta har då fått Blizzard att tvingas tänka om lite i hur framtida titlar hanteras. Någon ändring i World of Warcraft är i dagsläget ganska osannolik då det redan är så pass etablerat och inte byggt ur ett perspektiv för att fungera annorlunda, men de har länge uttryckt intresset för just mikrotransaktioner. Detta intresset kommer att realiseras i Diablo 3 genom att ha auktionshus i spelet som hanterar riktig valuta, inte bara spelvalutan. När jag ursprungligen läste detta så blev jag lite smått upprörd. Länge har Blizzard försökt stoppa spelare som försöker sälja sina karaktärer eller sin utrustning via 3:e parts auktionssiter som t ex Ebay då det har stridit mot deras användarvillkor, men nu ska det plötsligt vara ok? Problemet jag såg är att det kommer att finnas ännu fler dåliga spelare med bra utrustning eftersom de inte orkat lägga ned tiden på att lära sig allt och spela igenom spelet. Det gör ju att man kanske drar sig från att spela med främmande spelare i en större utsträckning för att man inte vill riskera en dålig spelupplevelse. När jag reflekterat över detta ett tag så insåg jag ju att det är att ta det värsta för givet från början och det är ganska dumt. Blizzard är inte kända för att ta korkade och förhastade beslut på någon nivå.

Auktionshuset kommer att fungera som följande. Låt säga du hittar ett vansinnigt kraftfullt svärd i spelet, men du spelar som magiker. Då kan du välja att antingen auktionera ut det för guld (in-game valuta) eller att sätta ett pris i riktiga pengar. Vid varje auktion som hanterar riktiga pengar kommer Blizzard att ta ut en marginell transaktionsavgift som i dagsläget inte är specificerad. Detta innebär att de kommer att få små smulor från kakan men att spelaren i slutänden ändå kan tjäna pengar på vad han eller hon har hittat. Självklart kommer de att tjäna stora pengar på detta, för vilken spelare är inte intresserad av att tjäna pengar på sin hobby? Massor av folk kommer att lägga upp sina stora fynd och ha möjlighet att göra en hacka, men samtidigt kommer Blizzard att få in sina pengar för att kunna driva spelet som ett dedicerat onlinespel. När man sen genomfört ett sälj i spelet kommer pengarna att läggas på ett Blizzardkonto där du sen kan göra tre olika saker med pengarna. Antingen kan du använda pengarna för att köpa något annat på auktionshuset, lägga pengarna på att köpa andra titlar från Blizzard i deras onlineshop eller så kan du välja att växla ut dina pengar till ditt egna konto. Naturligtvis kommer du inte att få ut 100% av beloppet om du väljer att växla ut, utan Blizzard kommer även där att ta ut en vis transaktionsavgift eftersom de måste använda en tredjepartstjänst som t ex Paypal.

När jag hade gått igenom hela denna tankebanan så var det ju genast självklart hur de hade tänkt hela vägen. Dels vill de minimera riskerna med att någon blir lurad vid en försäljning på Ebay, vilket inte är helt ovanligt. De vill ha en övervakning på det hela och se till att det går rätt till. Men den viktigaste biten är att de vill kunna erbjuda ett spel som har en stark onlinekomponent och med MMO-kvalitet utan att behöva använda ordet månadsavgift. Cyniker har påpekat att tidigare Diablospel haft en onlinetjänst som var gratis, men det är uppenbart att dessa aldrig provat att spela Diablo 2 online. Det var den värsta samlingen fuskare, scammers och griefers som någonsin samlats på en spelserver och det var totalt omöjligt att spela med någon du inte kände där. Det krävs resurser för att tygla ett onlinecommunity, och det är inte gratis. Det fina med auktionsavgiften är ju att den är totalt frivillig. Vill du inte betala så lägg upp din auktion för in-game valuta istället.

Mottagandet av denna nyheten har varit ganska negativ, men jag är övertygad om att alla har glömt detta när det börjar bli dags för release av spelet. Det finns inte många titlar som jag sett fram emot så mycket som just detta spelet, och när man ser hur mycket tanke Blizzard lagt bakom strukturella beslut som detta auktionssystemet så kan man ju bara tänka sig hur djupt de gått i själva spelmekaniken. Ge mig ett datum Blizzard, ni har mina pengar oavsett. Med lite tur kanske man kan säga upp sig och livnära sig på Diablo 3 på heltid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar