söndag 11 september 2011

Hur man inte lanserar ett spel

I veckan som gick släpptes ett helt gäng nya spel till alla över sommaren svältfödda gamers, och många av dem fick väldigt bra betyg. Ett av dessa var Dead Island, ett spel som jag länge haft ögonen på men inte riktigt vågat hoppas på. Jag har tidigare skrivit om detta spel och mina reservationer kring det, men nu är det alltså här och har fått ett lite oväntat gott mottagande i många recensioner. Däremot gick inte lanseringen av PC-versionen riktigt lika bra som utvecklarna Techland och distributören Deep Silver hade hoppats på.

Problemet uppstod när spelet släpptes på Steam för den Nordamerikanska marknaden. Versionen som pushades ut till alla som köpt det var inte den slutgiltiga koden, utan någon hade av misstag lagt upp ofärdig kod. Detta innebar att det fanns tonvis med buggar och spelet var extremt kraschbenäget. Det innebar även att det fanns temporära benämningar på diverse saker i spelet. Något som speciellt uppmärksammades var en skill i spelet som hade namnet "Feminist Whore", och detta blåstes ju förstås upp till en rejäl skandal i USA. Techland gick i efterhand ut dels med en ursäkt för att de distribuerat fel build av spelet, men senare även en för att ha använt benämningen "Feminist Whore". De skyllde på att det var ett internt skämt från en av programmerarna och var inte ämnat för den slutgiltiga releasen. Det riktiga namnet på skillen är Gender Wars och ger den kvinnliga karaktären Purna en skadebonus mot manliga karaktärer. Feminist Whore må vara politiskt inkorrekt, men ganska roande ändå i sammanhanget.

Konsolreleaserna gick inte riktigt lika knackigt, men heller inte där utan problem. Spelet led av en hel drös med buggar redan från start även här och de som köpt spelet välkomnades med en omfattande patch redan första dagen. Fler och fler utvecklare har dessvärre börjat ta denna utvägen för att kunna få ut sina spel på marknaden så tidigt som möjligt. Innan en utvecklare får släppa sina spel på en konsolplattform måste spelet gå igenom en certifieringsprocess som plattformsägaren tillhandahåller. Detta tar mycket tid och under denna tiden kan inte utvecklaren revidera koden eftersom de måste bli certifierade på det som de släpper ut till slutkunden. Detta har gjort att många utvecklare slänger ihop koden och mer eller mindre använder silvertejp för att få produkten att hålla ihop. När produkten sen certifieras jobbar utvecklarna på en patch som pushas ut första gången användaren startar upp spelet. Ett skräckexempel jag upplevde nyligen var Resistance 3 som på releasedagen hade en patch på över 600 mb som låg och väntade. Ett par dagar senare kom ytterligare en patch på 600 mb.

Man kan väl säga att det är bra att utvecklarna supporterar spelet, men det blir lite väl uppenbart att de använder möjligheten att patcha i efterhand som en stödkäpp ibland. Förra generationen av konsoler hade ingen motsvarande möjlighet då tekniken inte fanns på plats. Då var utvecklarna tvungna att få det rätt från början också för det fanns ingen chans att ändra på det i efterhand. Därmed inte sagt att det var bättre förr, men jag vill inte gå och köpa ett nytt spel och sedan spendera de första dagarna med att tanka över 1 gb patchar. Jag hade mer eller mindre förväntat mig att Techland skulle göra något konstigt med Dead Island med tanke på deras tidigare meriter, men jag hade förväntat mig något helt annat från Insomniac och deras lansering av Resistance 3. Förhoppningsvis är detta bara en engångsföreteelse, för om duktiga och etablerade utvecklare som Insomniac också börjar med detta beteende så måste nog snart plattformsägarna sätta lite högre krav i certifieringsprocesserna.


*uppdaterat*
Jag har även fått höra efter att jag publicerade inlägget att PC-versionen av Dead Island i Europa också haft gigantiska problem. Även om du köper spelet i butik behöver du aktivera det på Steam, och de nycklar som levererats till många kunder är till fel region vilket gjort att folk inte kan registrera sin produkt. Det har ännu inte kunnat åtgärdas då butiker skyller på steam, som skyller på distributörer som skyller på butiker. Ingen rolig start för en lovande titel...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar