lördag 17 september 2011

Tokyo Game Show

Denna veckan var det på nytt dags för den årliga spelmässan Tokyo Game Show. Som vanligt dominerades nyheterna av de japanska företagen Nintendo och Sony som båda hade ganska stora presskonferenser. Microsoft brukar oftast hoppa över denna mässa eller åtminstone hålla sin närvaro sparsam då de haft enormt svårt att etablera Xbox 360 på den japanska marknaden. Faktiskt till en sån utsträckning att Playstation 2 har sålt bättre än Xbox 360 vid många tillfällen när man tittar på månatliga försäljningssiffror.

Först ut var Nintendo som hade mycket att bevisa med tanke på hur knackigt det gått för dem på sistone. De har ju markant ökat sina försäljningssiffror efter den rejäla prissänkningen de införde på 3DS, men det riktiga intresset har förblivit ganska kallt eftersom spelen fortfarande fattas. För att åtgärda detta återvände Nintendo till ett av sina säkraste kort, åtminstone på den japanska marknaden, Monster Hunter. De visade upp både en 3DS-version av Monster Hunter 3 samt en teaser för Monster Hunter 4. Konceptet i Monster Hunter är väldigt enkelt. Du är en jägare i en fantasyvärld som får uppdrag eller kontrakt att hitta ett visst monster och antingen fånga eller döda det. I gengäld får du belöningar i form av utrustning eller pengar. Det enda spelet jag har spelat i serien är Monster Hunter 2 till PSP, men jag lyckades aldrig bli riktigt fast i det. Däremot är folk i Japan totalt besatta av allt som heter Monster Hunter. Det har blivit så stort att konceptet expanderat till både en anime, en manga och ett kortspel.

I samband med offentliggörandet av Monster Hunter visade även Nintendo upp ett tillbehör till 3DS som lägger till ytterligare en analog styrspak. Tillbehöret fick väldigt tveksamt mottagande och det dröjde inte länge innan den fick smeknamnet "Frankenstick". Jag kan absolut förstå att Nintendo försöker skaka liv i försäljningen efter att ha haft en så osäker start, men det här draget visar bara ännu mer osäkerhet i och med att de försöker matcha designen som Playstation Vita har med två analoga spakar. Jag blir inte överraskad om nästa revision av 3DS har denna spaken integrerad från start. Ryktena säger att Nintendo hade planer på att ha den andra spaken redan från början, men valde att skippa den för att kunna lansera enheten tidigare. Om detta nu är någonstans nära sanningen så är det kanske inte det bästa beslutet de tagit.

Dagen efter var det Sonys tur att hålla presskonferens, och inte helt oväntat var det stenhård fokus på Playstation Vita. Först och främst fick enheten ett releasedatum i Japan, den 17:e december. När detta var ur vägen så fanns fokus till 100% på spelen. Sony har tydligen lärt sig mycket av Nintendos lanseringsproblem och bekräftade att 26 spel kommer att finnas tillgängliga den 17:e december på releasedagen, och inom det så kallade "releasefönstret" fram till mars nästa år kommer det att finnas sammanlagt 100 titlar. Det ska ju tilläggas att en del av dessa spel kommer att vara enbart för japanska marknaden, men oavsett en väldigt imponerande siffra. Det publicerades en lista på alla dessa titlar men ett flertal av dem är fortfarande under arbetstitlar och inte offentliggjorda ännu. Den enda riktiga kritik som riktades åt spelen som visades på presskonferensen var att det handlade en hel del om remakes. Sony bekräftade Metal Gear Solid HD collection, Zone of the Enders HD collection, och Final Fantasy X HD. För min del så jag väldigt intresserad av den sistnämnda eftersom jag aldrig spelade Final Fantasy X på PS2, men oj vad mycket hellre jag hade sett Final Fantasy VII HD istället. Take my money Square Enix. Take my money!

Något som Sony överlag kritiserades för var dock batterispecifikationerna för Vita. Enheten kommer att erbjuda dig 3-5 timmars batteritid när det gäller spel, 5 timmar film, 9 timmar musik och kommer att behöva ca 2,5 timmar att ladda från tomt batteri. Det som många reagerat på är speltiden vilket jag till viss del kan hålla med om. Det hade varit bra med längre batteritid absolut, men hur ofta sitter du mer än 5 timmar i sträck och spelar utan att ha tillgång till ett strömuttag? I efterhand talade även chefen för Sony Worldwide Studios, Shuhei Yoshida, om att det kommer att lanseras ett tilläggsbatteri som förlänger din speltid. Hur detta kommer att fungera är lite oklart dock eftersom Vita har en unibody design som gör att du inte kan öppna upp den och byta batteri. En annan sak som skapade lite upprörda människor var de obligatoriska minneskorten som inte kommer att medfölja i förpackningen. En del spel kommer att kräva ett minneskort för sparfiler och dylikt och det känns lite märkligt att Sony inte inkluderar ett sådant när man köper enheten. Problemet är att det inte är ett standardformat de kommer att utnyttja sig av utan kommer att ha något som kallas Vita card som påminner utseendemässigt om vanliga SD-kort. Risken med detta är att korten kan bli väldigt mycket dyrare än vad de behövt vara då de tillverkas enbart av Sony och i mycket lägre volym jämfört med SD-kort.

Överlag har det varit en väldigt intressant Tokyo Game Show, en mässa som tappat en del i prestige de senaste åren. Årets upplaga var dock ett återvändande till relevans, mycket eftersom både Sony och Nintendo hade intressanta presskonferenser. Det har varit spännande varje dag att vakna på morgonen och gå igenom sin twitterfeed då det var en konstant ström av nyheter hela tiden. Det är detta som skiljer TGS från E3-mässan där i princip allting visas innan mässan på de stora presskonferenserna, sen spenderar man resten av dagarna att ta in all den information. Jag är lite besviken på att vi fortfarande inte fått ett releasedatum för Vita i Europa, även fall det inte riktigt var att förvänta att det skulle nämnas på TGS. Jag har svårt att se när de ska kunna offentliggöra det nu med tanke på att de inte direkt finns någon större tillställning kvar på året nu, och det känns som en sak de vill berätta inför så många människor som möjligt. I övrigt ser det lovande ut inför releasen och jag hoppas att denna hösten och vintern går fort så att jag så snart som möjligt kan få tag i en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar