fredag 2 september 2011

Att lära sig av andras misstag

Nintendo har som bekant haft problem med försäljningen av sin portabla konsol 3DS, vilket jag skrivit om vid ett par tillfällen tidigare. Detta har gjort att många per automatik dömt ut Sonys kommande konkurrerande produkt Playstation Vita på förhand. Det stora problemet för 3DS har varit en tydlig brist på spel. Inte bara en brist på bra spel, utan spel överhuvudtaget. Sedan lanseringen tidigt i våras har detta varit något som hållit tillbaka den potentiella succén för Nintendo som har fått revidera sina budgeterade vinster ganska rejält.

Sony har inte varit passiva under denna perioden utan de har tydligt sett var problemet ligger. Redan nu under sommaren har de varit väldigt offensiva med att visa de spel som är under utveckling, och även bredden på spelutbudet genom att visa upp många olika typer av genrer. Allt från storbudgettitlar som Uncharted: Golden Abyss till indieprojekt som Sound Shapes. På löpande band efter E3-mässan har utvecklare, stora som små, offentliggjort sina Vita-projekt och uppenbarligen har Sonys strategi att vara väldigt generösa med att dela med sig av utvecklingsenheter gett utdelning. Givetvis är det i dagsläget svårt att döma hur många av dessa spel som kommer att finnas tillgängliga vid releasen av Vita, men det ser onekligen lovande ut.

Som jag nämnde har Sony fokuserat väldigt mycket på att få ut sina utvecklingsenheter till så många som möjligt. Dessa enheter är mer eller mindre en vanlig PS Vita, fast den har möjlighet att köra osignerad och ofärdig kod. Nintendo har haft en hel del problem att tillhandahålla utvecklingsenheterna till alla som vill ha en för 3DS och har därför en väldigt lång kö. Nyligen så skrev Eurogamer en artikel om deras distributionsproblem och en av deras källor belyste problemet väldigt tydligt. De tillverkar endast 300 stycken per månad. Självklart är detta en stor faktor till att det saknas spel på marknaden eftersom mindre utvecklare har svårt att hävda sig i sådana sammanhang. Sony har gått helt motsatt väg. De har i flera fall skänkt bort enheter till indieutvecklare för att få mer bredd och utbud. Därmed är det inte sagt att de små utvecklarna prioriterats över de stora, utan snarare att det funnits tillräckligt många att tillgå för att alla ska kunna vara med.

På Gamescom i Köln förra månaden visades ytterligare lite nya titlar för Vita, där Resistance: Burning Skies och Escape Plan var de riktiga guldkornen. På nytt ser man hur två vitt skilda spel visar potentialen för denna handhållna enhet och hur stor bredd det kommer att finnas när man tittar på målgruppen. För att ytterligare rampa upp publiciteten för Vita sa Sony nyligen i ett uttalande inför Tokyo Game Show att de kommer att ha 31 spel för utställning på mässan, varav 18 fortfarande inte är offentliggjorda titlar. Detta är minst sagt imponerande. Förstås kommer de flesta av dessa spelen inte att släppas direkt vid hårdvarulanseringen, men att veta att det finns på horisonten redan nu är betryggande. Man kan även anta att en del av titlarna kommer att vara enbart för den japanska marknaden. Japanerna är ju så pass lyckligt lottade att de får Vita redan innan jul, medan vi andra får vänta till 2012. Det positiva med detta är att vi kommer att ha tillgång till ett större utbud av titlar i och med att vi får vänta på releasen. Jag hoppas på en framtid där utvecklarna fortsätter sitt starka stöd för plattformen och att detta faktiskt bevisar att det finns en marknad för portabla spelenheter fortfarande. Jag kan med säkerhet säga att jag aldrig varit mer entusiastisk inför en hårdvarulansering och hoppas på att det blir den succé som den förtjänar att bli. Men fram tills dess så blir det att med spänning se fram emot Tokyo Game Show om två veckor och de 18 nya spel som ska visas upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar