tisdag 25 oktober 2011

Holy game of the year Batman!

Den gångna fredagen fick jag uppleva vad som mycket väl kan komma att bli årets spel. Spelet jag pratar om är Batman: Arkham City. Föregångaren Arkham Asylum tog nästan alla i spelvärlden på sängen genom att vara ett fantastiskt spel baserat på en superhjälte, något som i princip aldrig hänt förr. Utvecklarna Rocksteady gjorde dock något ganska unikt med spelet, då de valde att inte göra det filmrelaterat trots den enorma succén The Dark Knight hade haft då. Istället valde de att använda sig av karaktärerna som de porträtteras i serietidningarna istället, och på så vis fick de större spelrum att göra något eget med storyn. Resultatet var att i princip alla spelpublikationer hade spelet som en kandidat till årets spel.

Med tanke på vilken enorm hit Arkham Asylum blev så var ju uppföljaren inte speciellt överraskande, men jag kan minnas att jag undrade för mig själv om det skulle vara en one-hit-wonder. Hur skulle Rocksteady, en utvecklare som i princip inte hade några meriter förutom just Arkham Asylum, kunna göra en uppföljare som levde upp till alla förväntningar? Pressen måste ha varit enorm att leverera, men med Arkham City har de levererat med råge. Det är egentligen svårt att peka på vad som är speciellt bra med spelet då allt är så noggrant och kärleksfullt genomfört. Det märks att det är riktiga fans av Batman och serietidningar överhuvudtaget som har varit vid rodret. Precis som i Arkham Asylum är det Paul Dini som har skrivit storyn. Han är en meriterad författare när det gäller Batman, med både bakgrund i den animerade serien samt serietidningar och är en av de mer populära Batmanförfattarna. Röstskådespelarna är i en klass för sig också med en helt magisk Mark Hamill som The Joker, Kevin Conroy som Batman och spelvärldens flitigast använda röstskådespelare Nolan North som Penguin

När det gäller antagonister så är det ju få superhjältar som har fler av dessa än vad Batman har, och det verkar som att Rocksteady satt sig för att de ska ha med precis alla också. Trots den gigantiska listan med bi-roller så känns det aldrig som att någon av dem inte fyller en funktion. Det är väldigt mycket substans även när det gäller sidoquestar. För att nämna några få så kommer du att stöta på The Joker, Penguin, Mr Freeze (nej, inte Arnolds version...), Victor Zsazs, Mad Hatter, The Riddler, Ra's al Ghul och Talia al Ghul, och detta är bara vad jag har stött på hittills i spelet. Man får även vid några tillfällen möjligheten att spela som Catwoman vilket helt vänder upp och ner på hur du spelar spelet så hon har andra färdigheter samtidigt som att hon är mindre stryktålig.

Jag ser mig själv som relativt oinsatt i det mesta som rör Batman. Jag känner till en del av bakgrunden och lite storyelement som är fundamentet för miljön, men jag har aldrig följt serietidningarna. Jag har sett filmerna som gjorts och där har ju verkligen kvaliteten varit varierande, men själva kärnan av Batman har alltid varit tilltalande på något vis. Med detta i åtanke så kan jag ju intyga att man inte behöver vara en följare av serietidningarna för att uppskatta varken Arkham Asylum eller Arkham City då all bakgrundsinformation finns i spelet för de som är intresserade. Så fort man stöter på en ny karaktär så låser man upp en biografi där man kan läsa om deras bakgrund, och om man skulle känna sig manad att börja läsa serietidningarna så får man reda på vilken tidning de först var med i.

Med tanke på den otroliga kvalitet som både Arkham Asylum och Arkham City har erbjudit börjar snabbt utvecklarna Rocksteady bygga på sitt rykte som kompetenta utvecklare. Om denna trend fortsätter är det inte långt kvar till den status som Blizzard och Valve har i dagsläget, där jag känner mig trygg i att köpa deras produkter i princip utan att läsa recensioner eller förhandstittar. Jag hade länge på känn att Arkham City skulle bli ett bra spel med tanke på vad jag läst på websidor och hört via podcasts, men jag kunde inte föreställa mig att det skulle bli en så pass polerad och omfattande produkt. I mina ögon har matchen om årets spel stått mellan Skyrim och Uncharted 3, och det har jag känt sen jag såg dem på E3-mässan i somras. Nu har Rocksteady gett mig en tredje kandidat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar