lördag 29 oktober 2011

Gamex närmar sig

Nu när Gamex bara är några få dagar bort så känner jag mig oerhört peppad att åka dit. I princip allt det jag önskade skulle hända efter det lite slätstrukna första året i fjol har hänt. Efter att ha lockat över 28000 besökare förra året har arrangören sett potentialen och i år har det varit ganska bra marknadsföring också till skillnad från förra året. Men det som övertygat på mig mest är hur de uppenbart har satsat på innehåll detta året med spelbara versioner av titlar som Diablo 3 och Mass Effect 3, och förstås kronjuvelen på mässan Playstation Vita. Mitt största hopp efter mässan förra året var att Gamex satsade på att få in lite exklusivt material som inte redan finns på marknaden, eller som släpps veckan efter. Denna förhoppning har infriats på så många vis. Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag skulle vara nöjd med mässan om det bara var så att PS Vita skulle finnas på plats och detta vidhåller jag fortfarande. Därför är det en gigantisk bonus att Diablo 3, en av nästa års spelhöjdpunkter för min del, finns på plats också.

Diablo 3 är ju redan inne i betafasen, men åtkomst till betan är endast via slumpmässig inbjudan. Självklart är jag redan nu övertygad om att jag kommer att älska spelet och spendera alldeles för många timmar med det, men det hindrar ju inte suget för att vilja spela det NU. Diablo 2 var en av mina stora laster under min högskoletid och det var inte sällan som jag och min rumskamrat satt uppe hela nätterna för att spela detta. Det hände till och med någon gång att vi spelade tills det var dags för föreläsningar. Jag kan ju meddela att det inte var det optimala sättet att lära sig något. I princip det enda spelet sedan dess som haft samma hook på mig är World of Warcraft, en annan Blizzard-produkt. Jag ser ett mönster här...

Mass Effect 3 kommer förstås också vara ett måste på mässdagarna. De två tidigare spelen har varit banbrytande med sitt sätt att kombinera storydrivna rollspel med actioninslag. Storyn har varit en stor drivande faktor med sättet de väver ihop spelen. När du importerar dina sparade filer från föregående spel så följer dina tidigare beslut med till det nya spelet också. Det är förstås varierande vikt på dessa beslut, men vissa av dem kan influera hur du blir mottagen av karaktärer framöver. Bioware kommer ju även att visa upp multiplayerdelen av Mass Effect 3 på mässan. Jag har varit lite negativt inställd till denna del tidigare, men kommer förstås att ge det en chans att övertyga mig innan jag dömer ut det helt. Det som jag fortfarande är konfunderad över är ju det kommer att implementeras i spelet eftersom Bioware både säger att det är helt och hållet fristående och frivilligt, men att det kommer att influera slutet på din singleplayerkampanj. Det berömda "äta kakan och behålla den samtidigt"-syndromet. Det de har antytt lite är att multiplayer kommer att fylla samma funktion som loyalty missions i Mass Effect 2. Detta är i så fall en väldigt korkad idé, för jag vill inte behöva förlita mig på andra människor för att få ett slut som jag vill ha i mitt singleplayerspel.

Med allt detta i åtanke så är jag redo för avresan norrut på onsdag. Jag har på känn att det kommer att bli ett fantastiskt andra år för Gamex och de 250 kronor de vill ha för fyra dagars inträde är välinvesterade pengar. Om utvecklingen fortsätter i denna takt så kommer ju Gamex om några år ha möjlighet att vara ett respekterat namn i spelbranschen. Förmodligen inte i stil med Gamescom, men det är ju svårt att konkurrera med världens största spelmässa. Samtidigt tror jag inte att ambitionerna ligger åt det hållet heller. Oavsett så nöjer jag mig med att se framåt några dagar i framtiden istället för några år. Snart är det dags för Gamex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar