onsdag 19 oktober 2011

PS Vita är äntligen på gång

Vi har länge vetat att Japan kommer att få denna efterlängtade portabla konsol redan i december i år, men vi andra har fått nöja oss med ett vagt besked om "tidigt 2012". Nu har dock äntligen Sony lättat på hemlighetsmakeriet och bekräftat att resten av världen kommer att få avnjuta Vita den 22:a februari. Detta är fantastiskt goda nyheter för fans som jag som längtat sen jag såg den på E3 i somras, och då har jag även ett fast datum att sikta in mig på. Jag skrev i ett tidigare inlägg om hur fullpackat februari har börjat bli när det gäller spelreleaser. Nu blev det genast ännu mer fullpackat.

Det goda nyheterna rörande Vita började faktiskt redan för drygt en vecka sedan, då Gamex arrangör bekräftade att de kommer att erbjuda möjligheten att testa konsolen på plats i år. Detta betyder att jag om ca 2 veckor kommer att kunna få en egen uppfattning om hur maskinen kommer att bli, samt få en insikt i vad alla speljournalister som redan testat den faktiskt pratar om. Förstås kommer det att vara en sjukt lång kö, men det har jag inga problem med. Det är ännu inte sagt vilka spel som kommer att finnas på plats, men jag skulle kunna ge mig på en gissning och säga Uncharted: Golden Abyss eftersom det är spelet som demats mest på alla mässor hittills. Gamex 2011 ser ut att kunna bli en klar förbättring jämfört med 2010, och den klarast skinande stjärnan är ju PS Vita.

Indikationer finns redan att intresset är stort för Vita i Japan. Ett flertal onlinebutiker har slutat att ta emot förhandsbokningar eftersom de redan har maxat ut sin kvot de blivit lovade av distributörerna. Detta har lett till att visa börjat sälja sina förhandsbokningsordrar på ebay för ganska rejäla pengar. Det är ju förstås lite galenskap även i mina ögon. Jag ligger nog på den säkra sidan dock då jag förhandsbokade redan i somras efter E3-mässan, så jag kommer nog att kunna få mitt exemplar den 22:a februari utan att behöva betala hutlösa överpriser online. Det (förhoppningsvis) positiva med att inte få den nu är att de flesta barnsjukdomar med nätverksfunktionerna kommer att vara utredda. Detta och det faktum att vi får ett större utbud av spel att välja mellan på lanseringsdagen är i mina ögon tröst nog att klara mig igenom väntan.

Det enda som jag egentligen nu vill ha klargjort när det gäller Vita är hur interaktionen mellan PS3 och Vita kommer att fungera i detalj. Dels visade ju Shuhei Yoshida från Sony Worldwide Studios på Tokyo Game Show när han spelade Killzone 3 via remote play på en Vita. Det är ju helt klart intressant om detta går att göra på alla spel, eller om det krävs någon speciellt funktionalitet i spelet. Jag skulle ju tippa på det sistnämnda, men Sony har varit väldigt tystlåtna om denna funktion. En annan funktion som är intressant är ju det som de visade på E3 med hjälp av rollspelet Ruin, dvs möjligheten att påbörja spelet på PS3, sen avsluta spelet och fortsätta på Vita där man slutade på PS3'an. Detta är ju en fantastisk funktion som är väldigt attraktiv i mina ögon, men om det är så att man behöver betala för spelet två gånger är det ju inte längre något som någon kommer att utnyttja. Utgivare kommer ju inte att gå med på att rabattera priserna eller bundla spelen, för då ger de ju upp potentiella intäkter. Åtminstone Ruin kommer att säljas i en så kallad 2-for-1 pack enligt utvecklarna, så vi får hoppas att detta är indikativt för vad andra väljer att göra. Med 126 dagar kvar till lanseringen så finns det gott om tid för Sony att räta ut alla frågetecken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar