torsdag 19 april 2012

Tankar om nästa konsolgeneration

Eftersom nuvarande konsolgeneration börjar nå sitt slut så spekuleras det friskt om vad nästa generation kan erbjuda. Jag har själv skrivit lite om dessa spekulationer men då fokuserat på hårdvaruspecifikationer. Nu tänkte jag dock gå mer på djupet om vad spelaren kommer att få se för skillnader i de spel som kommer till nästa generation. Det diskuterades en del på IGN's Podcast Unlocked nyligen och då ville medverkande Steven Hopper och Scott Lowe spela ned betydelsen av ny hårdvara eftersom de ansåg att nuvarande konsolplattformar redan håller så pass hög grafisk kvalitet att det inte finns mycket mer att hämta med kraftfullare processorer och grafikkort. Låt gå att det fortfarande släpps spel som är snyggare och mer avancerade än vad som funnits tidigare, men enligt min åsikt är flaskhalsen ganska nära nu.

Om man bara tittar på det ytliga så finns det idag inte tillräckligt med kraft i nuvarande maskiner att köra spel i 1080p med 60 FPS i framerate. En stor majoritet har 720p som grundupplösning och därefter så skalas grafiken upp till 1080p. Trots den lägre upplösningen så har många spel ändå problem att hålla sin framerate stabilt över 30 FPS och detta är ju en tydlig och självklar bit som kan förbättras. En högre upplösning ger skarpare texturer som i sin tur leder till mer realistiska spelmiljöer. Den extra prestandan kan ju även användas till mer avancerade ljuseffekter som kan bygga stämning på ett helt annat vis. Det finns möjligheter att rendera ett större avstånd vilket förhindrar "popping" av miljöer och texturer. Dvs du kan röra dig framåt i en spelvärld utan att det plötsligt poppar upp ett träd eller ett hus som inte hunnit renderas färdigt än. Det finns många spel idag som lider av ganska grov texturpopping, men i synnerhet spelet Rage. Där kan du tydligt se hur texturerna skalas i kvalitet när du vänder dig hastigt. Mer hästkrafter i maskinen ger också möjlighet att bygga mer avancerade spelmotorer som har stöd för förstörbar miljö, i likhet med Frostbite 2-motorn som används i Battlefield 3. Det är i dagsläget det största beviset på hur föråldrad konsolhårdvaran är jämfört med en vettig spel-PC då både PS3 och 360-versionen av Battlefield 3 är markant nedskalat i både grafisk kvalitet och i de förstörbara modellerna.

Utöver bara det ytliga så finns det ju möjligheten att till exempel skripta mer avancerad artificiell intelligens. AI är en väldigt processortung bit när man vill ha en avancerad rutin som anpassar sig efter spelarbeteende eller dylikt. Det är kanske ingenting som genomsnittsgamern reflekterar över, men det är något som kan skapa en betydligt mer intressant spelupplevelse. Om man möter fiender som man faktiskt för ett intryck av att de tänker dynamiskt så är det något som förhöjer situationen i spelet och man känner sig mer involverad. Fysik är en annan komponent som kan vara väldigt processortung. Om man vill ha en övertygande simulation av en verklig situation så är det viktigt att fysiken överensstämmer med verkligheten. Om du har mer prestanda över att leka med i maskinen så kan man kombinera den högre grafiska kvaliteten med en mer avancerad fysikmotor som då skapar en synergieffekt för realismen.

Detta är ju bara ett fåtal exempel på vad som kommer att förbättras med mer avancerad hårdvara, men det känns märkligt när de som faktiskt är experterna i branschen inte lyckas belysa detta på ett bättre sätt. Självklart är det ju så att vi erbjuds otroligt avancerade upplevelser på dagens spelkonsoler, men man behöver inte leta länge efter PC-spel som är betydligt längre komna. Det är inte heller så att du behöver ha en monstermaskin för 25,000 kr för att få en bättre upplevelse i till exempel Battlefield 3, utan det räcker att ha en relativt blygsam maskin för att ändå se en markant skillnad. Trots detta är jag dock en konsolgamer då jag föredrar soffan framför kontorsstolen och handkontrollen framför mus och tangentbord och det är detta som gör att jag längtar efter nästa generation. Det mesta pekar åt att vi är ca 1,5 år bort fortfarande innan det börjar komma något nytt på hårdvarufronten, men jag tvivlar på att jag kommer att sitta sysslolös till dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar