torsdag 12 april 2012

Intryck av Diablo 3 betan

Jag har nu i ett par veckor haft tillgång till betaversionen av vårens absoluta höjdpunkt, Diablo 3. Jag har tidigare övervägt att skriva några rader om spelet men eftersom jag haft en del tekniska problem med betaversionen var det svårt att ge en rättvis redovisning av mina intryck. Nyligen kom det dock en ganska omfattande patch till betan som lyckligtvis fick spelet att rulla väldigt mycket bättre på min dator, vilket förstås var något jag sett fram emot efter att ha kämpat lite med att få spelet att fungera. I höstas fick jag nöjet att testa spelet på Gamex i Kista, och även fall det är samma område man får spela på så har ju själva spelet gjort gigantiska framsteg sedan dess.

De största, eller egentligen de enda farhågorna jag hade när det gäller Diablo 3 är ju det faktum att de strippat bort mycket av den gamla strukturen med attribut och färdighetsträd. Attributen finns ju förstås kvar i spelet, men de delas ut automatiskt på de olika kategorierna beroende på vilken klass du spelar. Det gamla inarbetade  konceptet med att placera ut poäng på olika färdigheter är också borttaget vilket var det som gjorde mig mest orolig. Det gav genast intrycket av att Blizzard ville dumma ner spelet för att tilltala en större målgrupp, något som dessvärre inte är ovanligt numera. Blizzard har dock ersatt trädet med ett gäng olika kategorier av färdigheter varav varje kategori har 3-4 olika färdigheter att välja mellan, och sen finns det ytterligare alternativ som heter runor som man kan utnyttja för att vidare skräddarsy sina val. Som ett exempel så har klassen Monk en sparkattack som du genom att lägga till en runa lägger till en eldeffekt på sparken som gör extra skada. Utöver runor så får man tillgång till passiva färdigheter som du alltid har igång. Dessa passiva effekter kan vara allt från att du kan röra dig fortare till att de förstärker en specifik färdighet som din karaktär har. Det må låta en aning invecklat när man förklarar det i skrift, men det är utmärkt förklarat i spelet då du successivt får tillgång till fler saker istället för att allt dumpas i knät på dig från början. Det är med andra ord ett utmärkt sätt att få mångfald i ett system som vid första anblick ser ganska ytligt ut.

Betaversionen innehåller första akten i spelet vilket innebär ca 1-2 timmars speltid. Dock får du fri tillgång till alla fem karaktärsklasserna vilket förlänger speltiden signifikativt. Samtidigt så finns det spår av de slumpade kartorna som fanns i Diablo 2 som gjorde att varje genomspelning av spelet gav en annorlunda väg att gå. Det finns inte samma utsträckning av slumpgenererat material, men åtminstone de underjordiska sektionerna skiljer sig markant från gång till gång. Karaktärerna skiljer sig också väldigt mycket i spelstil från den mänskliga ångvälten du har i Barbarian till Witch Doctor som gärna skickar fram horder av diverse djur som uppehåller fiendernas uppmärksamhet. Givetvis finns ju fortfarande den stora haken som fick spelare att återvända gång på gång till Diablo 2, och det är utrustningen. Det dröjer inte länge förrän du börjar hitta utrustning i spelet som har +% i Magic Find och du får flashbacks 10 år bakåt när man satt och försökte avväga sin utrustning så att man hade maximalt med Magic Find utan att inverka för mycket på din förmåga att ha ihjäl monster. Motivet med detta är förstås att öka chanserna att hitta bättre utrustning, och det är ett fantastiskt begär som uppstår där du alltid siktar efter att förbättra din karaktär.

Den stora frågan är dock om den där känslan finns kvar. Den där känslan som alla konkurrenter försöker fånga, men aldrig riktigt lyckas. Den känslan som kan få dig att sitta och nöta en och samma boss fram till kl 3 på natten för att du har på känn att du förmodligen får det där svärdet du behöver. Nästa gång. Eller nästa igen. Från det jag har haft möjlighet att spela så måste  jag säga att svaret är ett övertygande ja. Jag känner mig säker på att jag kommer att spendera en på tok för stor mängd tid att finslipa min karaktär när spelet släpps den 15:e maj och den dagen kan helt enkelt inte komma fort nog. Det största problemet som återstår nu är att välja vilken klass jag ska börja med. Jag får nog köra igenom betan ett par gånger till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar