söndag 8 april 2012

Ännu ett coop-kapitel avklarat

Som jag nämnt i tidigare inlägg så spelar jag ju regelbundet coop-spel tillsammans med en god vän, och denna helg var inget undantag. Denna helg satte vi dessutom punkt för vårt aktuella projekt, närmare bestämt Modern Warfare 3. Det har varit en omfattande tidsinvestering som bjudit på många höjdpunkter och sin beskärda del av frustrerade vrål och svordomar. Majoriteten av uppdragen i Spec Ops var riktigt välgjorda, men det fanns dessvärre en del lågvattenmärken också som kändes lite löjligt svåra. Det är detta som har gjort att spelklockan stannade på drygt 48 timmar effektiv speltid. Lyckligtvis fanns ju det fantastiska Spec Ops Survival också för att ge oss tid att hämta oss från eventuella motgångar vi hade i uppdragen, och vill nog påstå att det faktiskt var höjdpunkten i spelet.

Jag medger att jag var skeptisk till en början då precis alla actionspel nuförtiden har någon form av vågbaserad multiplayer och det börjar bli en aning uttjatat. Infinity Ward erbjuder dock en fantastiskt balanserad utmaning som är en fröjd att uppleva. Det ställer höga krav på att vara samspelt med din medspelare, något som vi fick lära oss ganska omgående. Vi lärde oss att använda oss av varandras styrkor för att hitta rätt område på kartorna för att sätta upp vår försvarspunkt. Varje ny karta var ett äventyr, och även fall de första banorna inte var så hemskt svåra så gav de en bra inblick i hur man behöver lägga upp taktik och hur man får vara flexibel ifall planerna inte riktigt funkar som tänkt. Det är något som är extremt viktigt framåt slutet när spelet verkligen kastar allt som finns att kasta på dig samtidigt. Jag vill inte gärna bli jagad av tre juggernauts och en attackhelikopter någon gång snart igen.

Inom en snar framtid kommer det dock att vara dags att ge sig in i striden igen då Infinity Ward börjat släppa nya uppdrag till Spec Ops samt nya kartor till Survival. De är redan släppta på Xbox på grund av en exklusivitetsdeal där Microsoft betalade Activision för att få DLC till Call of Duty-spelen en månad innan andra plattformar. Utöver denna barriär har Activision själva infört ett VIP-system där man kan betala 500 kr för en prenumeration där all DLC ingår, samt att du får ett försprång på releasen. Det är inte ännu satt något datum för när DLC kan tänkas dyka upp på PS3 för icke-Eliteanvändare men det borde inte dröja så hemskt mycket längre nu då kartorna började släppas för alla på Xbox Live förra månaden.

Det ska bli väldigt intressant att se vad som nu kommer att ske med Call of Duty från Infinity Ward. Årets upplaga utvecklas ju av Treyarch och kommer därför inte att ha samma Spec Ops-läge då Treyarch sannolikt kommer att vidhålla sin förtjusning för Zombie mode. Det är fortfarande osäkert vad Infinity Ward kommer att erbjuda då de avslutade storyn i Modern Warfare-serien nu i det tredje spelet. Det kan eventuellt kännas lite märkligt om de inte hittar på något speciellt med nästa spel utan fortsätter i nutid fast med annan story. Huvudsaken är att de bibehåller Spec Ops då det har varit den stora säljande faktorn för min del. Detta är dock en långt senare fråga. Första prioritering nu är att hitta ett nytt projekt för de traditionsenliga coopkvällarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar