onsdag 21 mars 2012

Skamligt beteende av Bioware

Jag skrev igår om protesterna som uppstått kring Biowares topptitel Mass Effect 3 och om hur denna högljudda minoritet ville ändra storyn i spelet för att passa dem bättre. Aldrig i mina vildaste drömmar hade jag kunnat föreställa mig att det skulle resultera i något. Dessvärre hade jag fel. I ett blogginlägg på Biowares officiella blogg skrev idag Casey Hudson, en av skaparna av spelet, att de baserat på "feedback från fans" kommer att släppa DLC som kommer att vidareutveckla händelserna i spelet för att skapa ett bättre avslut. Detta är förstås enorma mängder skitsnack. Detta är i mina ögon en panikreaktion från EA som oroar sig för att de kommer att tappa ett par sålda exemplar på grund av forumtroll på internet. De ändrar på en story som varit författarnas vision i flera år. Det finns gränser för hur mycket man ska göra för kunden. Man ska förstås skapa något som kunden vill ha, men att sälja sin integritet för att några bortskämda människor inte får allt de vill är svinigt.

Bioware har härmed målat in sig i ett hörn. Oavsett vad de gör hädanefter så kommer de bara att se ut som idioter. Om de till exempel skulle hävda att denna DLC var planerad hela tiden så kommer de ju bara bekräfta att de släppte ett spel som inte var en komplett story, utan de var bara ute efter att folk skulle köpa expansioner för att få det "riktiga" slutet. Det är förstås deras rättighet, men det visar att de tappat kontakten med gamers som älskat detta företag och deras skapelser i så många år. Det betyder även att många, inklusive jag själv, kommer att avstå från att köpa dessa expansioner och då är deras försäljningsmodell havererad. De har även skapat ett oroväckande prejudikat om att det gäller bara att skrika tillräckligt högt för att få som man vill. Hur ska det se ut för framtida projekt? Kommer de även att göra flera slut för nästa spel? Hur känns det att jobba som författare på Bioware nu?

Om EA var oroliga över den ursprungliga upprördheten så ska det bli ytterst intressant att se hur de reagerar på den ofrånkomliga våg av missnöje som detta beslut kommer att frambringa. De har skjutit sig i foten och kommer inte att få mer pengar av mig när det gäller kommande DLC. Jag hoppas på att fler tar beslutet att bojkotta denna svaga handling från EA och Bioware så att de får lära sig att ha lite ryggrad i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar