söndag 25 mars 2012

Utvecklingsproblem för Prey 2

Förra sommaren på E3-mässan i Los Angeles överraskades åtminstone jag av beskedet av att Prey 2 var under utveckling. Det ursprungliga spelet som släpptes 2006 på PC och Xbox 360 mottogs ganska väl och det sålde helt ok, men det var ändå inte något som riktigt etablerade sig. Detta gjorde att uppföljaren som visades i fjol mer eller mindre var en reboot som hade ganska lite med originalet att göra. Storymässigt fanns det en koppling då det börjar precis där förra spelet slutar, men formatet var helt annorlunda. Upplägget blev marknadsfört som ett spel med en öppen värld istället för den traditionella FPS-stilen som erbjöds innan. Du spelar som en U.S Marshal som heter Killian Samuels och det ett stort element av spelet består av att jaga brottslingar i ett futuristiskt, utomjordiskt samhälle. Av det som demonstrerades på E3 fick man se actionsekvenser som bestod av att jaga folk till fots med lite parkoursekvenser blandat med skjutande i första person.


Både den förrenderade trailern som släpptes veckan innan E3 och spelsekvensen som visades under mässan såg riktigt lovande ut, men det verkar som att utvecklarna har stött på lite problem. När utvecklare visar sina produkter på spelmässor så är det i princip alltid en så kallad vertical slice man får se. Dvs du får se ett element av spelet som de lagt mycket vikt på att få att se ut som en färdig produkt för att ge en uppfattning om vad vi har att förvänta oss. Problemet är att tystnaden har varit total hos Human Head Studios sedan i somras. Det är ju i sig kanske inte anledning att oroa sig, men när utgivarna Zenimax beslöt sig för att ställa in ett antal föreläsningar rörande spelet på Game Developers Conference för ett par veckor sen började ryktena cirkulera om att allt inte stod riktigt rätt till. Bristen på information från Zenimax har gjort att spekulationerna nu gått så långt att man tror att projektet kommer att läggas ned helt. Zenimax har dock antytt att ett officiellt uttalande kommer att dyka upp nu kommande vecka.

Det är förstås trist att se lovande titlar läggas ned, om det nu är fallet. Det kändes inte som en typisk shooter och det Blade Runner-liknande upplägget var lockande för mig. Det ursprungliga spelet hade också sen beskärda del av utvecklingsproblem då det tog mer än 10 år innan det slutligen kom ut på marknaden. Det var också detta som gjorde att spelet kanske inte var riktigt den hit som det förtjänade att vara. Kanske ser Zenimax tecknen på en lång utvecklingsperiod igen och försöker täta de ekonomiska läckorna? Vi får förhoppningsvis mer information inom kort. Låt oss hoppas på att projektet fortfarande är vid liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar