lördag 17 mars 2012

Diablo 3 får äntligen ett konkret datum

Nu har det äntligen hänt. Ett av årets absolut mest efterlängtade spel har slutligen fått ett releasedatum. Jag talar förstås om Diablo 3 och datumet är 15:e maj. Enda sen spelet tillkännagavs för lite knappt fyra år sedan har jag följt varenda lilla rykte, läcka och nyhet kring spelet. Jag spelade Diablo 2 och dess expansion Lord of Destruction så mycket att skivorna mer eller mindre är utslitna och får fortfarande lite nostalgiska infall då jag vill installera spelet igen bara för att köra lite till. Diablo 3 har under dess långa utvecklingstid varit en dröm för den Diablofanatiker jag är, och när jag slutligen fick möjligheten att testa spelet i november förra året på Gamex gick drömmen i uppfyllelse. Farhågorna var ju förstås att det inte skulle leva upp till de skyhöga förväntningarna jag själv byggt upp, men alla tvivel var bortblåsta när jag bara var ett par minuter in i spelet. Känslan var helt enkelt där. Den där känslan som så många andra utvecklare försökt framkalla i sina Action-RPG men aldrig riktigt lyckats. Den där känslan som gör att du kan göra repetetiva saker ad nauseam men ändå så känner du att du får något ut av det. Det som gjorde att jag kunde sätta mig och döda samma boss 100+ gånger på en kväll utan att reflektera över det. Chansen var ju att nästa gång så skulle man få den där eftertraktade bågen eller svärdet du var ute efter! Jag var inte ensam om denna besatthet heller. Min rumskamrat under min högskoletid var också inne på helt samma spår. När vi spelade som mest så flyttade han in sin PC på mitt rum så att vi kunde sitta och snacka samtidigt och körde i princip hela natten fram till vi hade föreläsningar på morgonen. Kanske inte det smartaste jag någonsin gjort, men kul var det!

Det är dock märkbart på de nyheter som cirkulerat kring Diablo 3-projektet på sistone att utvecklingen inte har varit en dans på rosor. Uppskjutna lanseringsperioder, avhopp från ledningen och nu sist så har det bekräftats att spelet inte kommer att lanseras med det utlovade PVP-läget. Skälet till detta var att det hade fördröjt lanseringen ytterligare, men samtidigt lovade Blizzard att patcha in det vid ett senare tillfälle. Det känns som ett klokt beslut med tanke på att ytterligare förseningar hade varit tufft att hantera. Det hade inneburit antingen en lansering i sommar då spelförsäljningen kanske inte är den starkaste, eller i höst när det finns massor av andra titlar att konkurrera med. Tillkännagivandet av lanseringsdatumet måste dessutom ha varit lite deprimerande för Runic Games som utvecklar Diabloklonen Torchlight 2. De planerade att få ut sin titel redan innan jul för att kapitalisera på alla svältfödda Diablofans. Det blev dock uppskjutet, och nu ser det även ut som att Diablo 3 kommer att vara först ut på marknaden vilket kommer att inverka ganska hårt på Runic Games chanser att stjäla lite marknadsandelar.

Med två månader kvar till releasen är målet solklart. Det är dags att göra slut på backloggen av spel jag har, för när Diablo 3 släpps kommer jag nog att ha svårt att slita mig på ett bra tag. Lyckligtvis är april i princip tom när det gäller nya releaser som intresserar mig vilket friar upp en hel del utrymme att städa upp på hyllan. Jag är förstås fortfarande djupt inne i Mass Effect 3 vilket kommer att vara första prio innan jag kan ge mig på de lite äldre spelen jag har. Av någon anledning kände jag ju även att det var en bra idé att låna en del spel av en god vän för att jag uppenbarligen inte hade tillräckligt många själv, så dessa kommer också att behöva prioriteras. Jag känner dock ingen stress. När Diablo 3 anländer så blir det som att inga andra spel existerar ändå. Problem solved.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar