onsdag 7 mars 2012

Mina intryck av Playstation Vita

Nu har jag haft min Vita i två veckor och den har blivit flitigt använd kan jag meddela. Min tanke var att jag skulle skriva ett inlägg om mina intryck ganska omgående, men istället så har min blogg blivit väldigt tyst på sistone. Kvällarna har blivit tillägnade Vitan nästan utan undantag. Jag har spelat en rad olika typer av spel för att verkligen utforska bredden av enheten, och det är just bredden som är så fantastiskt imponerande i mina ögon. Två spel som i synnerhet fångat mig är Uncharted: Golden Abyss och Lumines: Electric Symphony. Två spel av yppersta klass och två spel på vitt skilda sidor av genrekartan. Uncharted representerar det storslagna spelet med enorm budget medan Lumines erbjuder dig en enkel men oerhört beroendeframkallande pusselupplevelse.

Direkt när du tar konsollen i handen känner du att designen är gedigen. Den känns inte plastig som till viss del föregångaren Playstation Portable gjorde, utan har en vikt som ger intryck av kvalitet men utan att vara för otymplig för att bära med sig. Den är en aning större än PSP'n, men storleken används sannerligen optimalt med tanke på hur mycket teknologi som Sony proppat in i det kompakta kraftpaketet. Framsidan domineras av den fantastiska 5" stora OLED-skärmen som förstås bidrar mest till storleken. Skärmen håller hög kvalitet och kan definitivt konkurrera med några av de bästa smartphoneskärmarna på marknaden. Många av de mer episka scenerna från Uncharted hade helt enkelt inte fungerat om skärmen inte kunnat leverera toppkvalitet. Den största skillnaden mot PSP'n vid första ögonkastet är ju dock det faktum att du nu äntligen erbjuds två analoga spakar. En av de mest efterfrågade sakerna sedan PSP'n släpptes och vad som egentligen höll tillbaka möjligheten att ha en vettigt portad shooter på plattformen. Spakarna påminner väldigt mycket om nedkrympta Dualshock-spakar och till en början kändes de lite aviga, men det tog dock inte lång tid innan det satt i ryggraden.

Innanför huven finns det imponerande hårdvara i form av en fyrakärning CPU och en fyrakärnig GPU som möjliggör de fantastiska grafiska upplevelserna som till exempel Uncharted och Wipeout 2048 erbjuder. Med tanke på var ribban ligger redan nu från spelen som släpptes i launchen så ska det bli otroligt intressant att se hur det ser ut om 1-2 år när utvecklarna börjar få en hum om hur mycket man kan tänja gränserna för hårdvaran. Dock är det ju så att det inte nödvändigtvis är de spel som pressar hårdvaran till sitt yttersta som är bäst och det är därför Vitan passar mig som hand i handske. Det finns möjligheter att spela casualspelen när jag vill, men samtidigt är det bara ett par knapptryckningar bort till de stora AAA-titlarna. Batteritiden är ju förstås en viktig aspekt och jag tycker den håller sig ganska bra. Med tanke på att jag alltid har Wifi och 3G igång och skärmen på hög ljusstryka och ändå får ut ca 4-5 timmar (beroende på spel) på en laddning så är jag rätt nöjd. Räcker gott för mina tågresor samt eventuellt pauser på jobbet samt lite spel på kvällen när jag kommer hem. Som en obotlig trophysamlare är det förstås ytterligare ett plus att kunna samla sådana när man inte är hemma. Om allt rullar på enligt schemat så kommer jag dessutom snart ha min första Vita platinum i Uncharted: Golden Abyss. Eftersom jag inte har platinum i några av de tidigare Unchartedspelen så är det förstås en liten fjäder i trophyhatten.

Jag har kort sagt blivit helt absorberad av denna fantastiska lilla enhet. Jag visste att jag skulle använda den mycket, men jag trodde inte att jag skulle prioritera den över min PS3 i den utsträckning jag gjort på sistone. Förstås finns det en del små irriterande barnsjukdomar i Vitan där man märker att någon inte tänkt riktigt hela vägen. Till exempel finns det en funktion i enheten för att ta screenshots när som helst, men det finns ingen funktion i fotoappen för att dela denna bilden på sociala media. Jag letade som en galning efter det, men funktionen fanns helt enkelt inte. Man kunde inte heller dela bilden via facebookappen, vilket är än mer förbryllande. Detta är ju funktionalitet som sannolikt kommer att patchas in, men det är ju också sånt man som smartphoneanvändare tar för givet bara ska fungera. Dessa små negativa detaljer är försvinnande i jämförelse med hur mycket positiva intryck jag haft dock. Om man vill ha något portabelt att spela på, men man även vill ha något mer än ett typiskt 7-kronorsspel på App Store/Android Market så finns det inget snack om saken. Vitan fyller det ytterligare behovet med råge. Det är den bästa investering jag gjort hittills i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar