torsdag 23 februari 2012

En antiklimaktisk dag

Den 22:a februari har passerat, och därmed är Playstation Vita äntligen i mina händer. Vilken fantastisk hårdvara! Redan dagen innan release hade Sony uppdaterat onlinebutiken med alla spel så jag hade redan köpt Uncharted: Golden Abyss, Lumines och Motorstorm RC så att de fanns nedladdade och färdiga att bara flytta över till minneskortet på min Vita. Allting gick som på räls och det visade sig att Sonys löften om att ha konkurrenskraftig prissättning på spelen på PSN absolut var sanna. Jag sparade till exempel nästan hundra kronor på att köpa Uncharted digitalt istället för fysiskt i butiken. Smolket i bägaren kom dock som ett brev på posten.

När jag hade flyttat över spelen från PS3 till Vita hänger sig min PS3, och det gick inte att stänga av den på annat vis än via strömbrytaren. Jag startar upp den igen och systemet vill göra en återställning pga korrupt filsystem. Trist, men det kan man ju leva med. Jag har ändå säkerhetskopierat mina viktigaste sparfiler i molnet. Mitt i återställningen hänger sig maskinen igen. Jag börjar misstänka att hårddisken är trasig, och lite googlande bekräftar detta. Min gode vän Martin erbjöd mig sin gamla disk för att jag skulle kunna testa om det gjorde susen och jag kände mig genast lite mer optimistisk. Jag beslöt mig senare för att göra ett nytt försök med att få liv i maskinen, och nu kom det lite tyngre beskedet. Denna gång när den hakade upp sig i återställningsprocessen så stängde maskinen av sig och jag fick se en argt blinkande röd lampa. En snabb sökning på nätet bekräftade mina farhågor. Nu har maskinen säckat ihop helt. Min gamla trotjänare som jag köpte den 23:e mars 2007 och som gett mig otaliga timmar underhållning sedan dess har plingat sin sista trophy.

Lyckligtvis har jag min Vita nu vilket gör att jag faktiskt inte har någon panik att byta ut min PS3 än. Redan nu är jag helt insnöad i det fantastiskt beroendeframkallande pusselspelet Lumines. Det är svårt att sätta fingret på vad som gör Lumines så bra, men det besitter en snudd på perfekt balans mellan bra musik som knyts till ett pusselsystem som är lätt att förstå men svårt att bemästra. Det är svårt att förstå hur bra det verkligen är utan att spela det. Utöver Lumines har jag börjat lite grann på Uncharted: Golden Abyss också. Jag har svårt att beskriva hur fantastiskt vackert det spelet är. Om utvecklarna lyckas få ut så mycket prestanda av Vitan vid releasen så kan jag inte ens föreställa mig vad de kommer att hitta på om ett år eller två. Golden Abyss är i princip ett fullgott Unchartedspel, bortsett från att det kanske saknar lite av de gigantiska cinematiska sekvenserna som åtminstone Uncharted 2 och 3 hade. Jag har förvisso inte kommit så långt i spelet hittills, men det känns som en aningen mindre skala. Dock håller musik, röstskådisar och övrig grafik i princip samma klass som de spelen som finns på PS3. Otroligt imponerande.

Förstås är jag på jakt efter en ny PS3 nu. Lönen kommer ju lägligt nu får man säga. Det känns lite tråkigt att inte längre ha den bastanta launchmodellen av PS3 då jag är lite svagare för den designen än den nya slimmodellen. Dock kommer det ju att finnas två enorma fördelar. Dels kommer den att vara tystare, men viktigast av allt är att jag kommer att ha en betydligt större hårddisk. Det ska bli verkligen befriande då jag fick pussla en hel del för att få mina 60 GB att räcka. Nu kommer jag att ha 320 GB att röra mig på istället. Det återstår att se om jag kommer att köpa en ny redan denna helgen, jag kommer nog att se mig om efter bästa priserna innan jag slår till. Jag har som sagt inte någon panik nu med min fantastiska Playstation Vita i handen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar