onsdag 10 augusti 2011

Vad kan vi förvänta oss av Dead Island?

Något som det inte finns brist på i spelvärlden idag är spel med zombies. Spel i olika typer av genrer har snappat upp detta populära ämne och det finns inte några tecken på att den strida strömmen sinar inom kort. Den mest framgångsrika spelserien får man väl säga är Left 4 Dead-serien som är utvecklat av Valve. Det är ett actionspel i förstapersonsperspektiv som är skapat i grund och botten för kooperativ multiplayer och som verkligen sätter spelaren på helspänn pga den dynamiska spelmotorn. Det är uppbyggt på så vis att du i princip aldrig får stöta på fienderna på samma ställen två gånger på rad utan de sprids ut dynamiskt beroende på hur du och ditt team klarar dig. Om ni plöjer igenom allt för fort så ökar antalet zombies ju längre du kommer, och det kommer fler specialzombies som är svårare att slåss mot. Har man däremot mycket problem så trappas svårighetsgraden ner en aning för att anpassa sig. Man kan däremot aldrig riktigt förutspå placeringen på fienderna pga denna anpassning, och man får därför aldrig en riktigt lugn stund.

Dead Island är ett spel som siktar på att överta zombietronen från Valves storsäljare, men det finns väldigt mycket som fortfarande är oklart i mina ögon. Ursprungligen offentliggjordes spelet på Gamescom i Tyskland 2007, men därefter var det väldigt tyst om spelet fram till i februari i år. Då släpptes det en av de bästa och mest gripande speltrailers jag någonsin sett som antydde ett spel som tog zombiekonceptet på ett helt annat allvar än någon annan gjort. Det verkade finnas djup och känsla i spelet och jag satt nästan med VISA-kortet i handen direkt.


Men som ofta är fallet är det ju farligt att tro för mycket på en trailer. Spelet visade sig inte riktigt handla om så pass känslomässiga element som visas i trailern ovan, utan det kommer att vara mer lättsamt och actionbetonat. Delar av detta kan man utläsa från de lite halvgalna vapenkombinationer du kommer att kunna tillverka, som t ex strömförande baseballträn och dylikt. Min besvikelse var enorm. Min förhandsbokning blev avbokad. De polska utvecklarna Techland har inte någon imponerande meritlista heller med Call of Juarez-spelen som de största titlarna. Nu närmast under sommaren släpptes Call of Juarez: The Cartel och fick överlag ett väldigt ljummet mottagande. Det är förstås svårt att jämföra två olika spel och två olika projekt, men det är ju ändå en fingervisning om vad de brukar åstadkomma.

Månaderna gick och det började dyka upp mer och mer information om spelet och kanske lite undermedvetet började jag bli intresserad igen. De nämnde att striderna kommer att vara fokuserade på närstrider och skjutvapen är väldigt sällsynta, och där har de lyckats skilja sig från Left 4 Dead. Faran hade ju annars varit att Dead Island klassats som en Left 4 Dead-klon och hamnat i skuggan direkt. De filmklipp som släpptes visade vackra miljöer på en tropisk semesterö vilket kanske inte var det som fångade mitt intresse. Lite av den mörka stämningen som hör till zombies föll men på något vis lyckades spelet ändå hålla mitt intresse. Demonstrationer av själva spelmekaniken avslöjade ett rollspelsliknande element då du får uppdrag av överlevande och det finns ett level och skill tree-system som påminner mycket om vad man kan finna i ett action-RPG. Den närstridsfokuserade spelstilen ser också väldigt intressant ut då man måste avväga sina attacker mot en uthållighetsmätare. Står du och vevar vilt i luften så kommer du till slut inte orka slåss utan att hitta ett säkert ställe där du kan vila en stund.

Storyelementen har inte offentliggjorts i någon större utsträckning ännu, men jag misstänker att djupet där hamnar någonstans runt barnpoolen. Du får välja en av fyra karaktärer som alla verkar vara baserade på ganska grovt stereotypiska personer. För att ta ett exempel så har vi den svarta killen Sam som är misslyckad rappare och som känner ett behov att vara fruktansvärt "gangsta" med sina repliker. Dessa punkterna kan jag ha överseende med om Techland lyckas svara på min sista kvarvarande fråga. Är det kul att spela? Om de lyckas att göra det här sandboxspelet till något man gärna sänker tid i så kan spelet säkert bli en sleeper hit denna hösten eftersom det släpps i september precis för anstormningen av giganterna i oktober/november. Det är ett spel jag verkligen vill tycka om, men som jag har svårt att släppa in efter att ha haft förhoppningarna så höga efter den första trailern. Jag kommer i alla fall att avvakta och se vart recensionerna pekar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar