tisdag 30 augusti 2011

Lovefilm visar vägen i Norden

Under lång tid har det funnits tjänster i USA som erbjudit förmånlig uthyrning av spel till konsoler, som t ex Gamefly. Tjänsten går ut på att du betalar en fast månadsavgift och beroende på vilket abonnemang du väljer så får du hyra ett visst antal spel. Det finns inga gränser för hur många spel per månad du får hyra, men däremot hur många spel du får ha ute vid ett och samma tillfälle. Spelen du vill hyra väljer du via websidan där du lägger upp en prioriteringskö på vad du önskar mest. Normalt sett skickas det som ligger högst på listan, men om det skulle vara så att de har slut på exemplar vid tillfället så skickas nästa på listan istället. Utskicken är väldigt smidiga då du får spelet hem i brevlådan tillsammans med ett förbetalt returkurvert. Detta är den primära säljpunkten i mina ögon då det är enkelt att returnera produkten och att du slipper köpa frimärken.

Motsvarande tjänst har funnits i Europa ett tag också, fast enbart i UK. Där är det Lovefilm som erbjudit tjänsten och den har fungerat på mer eller mindre samma vis. Det fina med Lovefilm är att de även erbjuder uthyrning av blu-ray samt streaming av film. Just filmbiten har varit tillgänglig i Sverige sen 2006 och har haft gott rykte. Jag känner ett flertal som använt deras tjänster och har sällan hört något negativt. Jag har dock aldrig personligen varit intresserad av att hyra film i någon större utsträckning och har länge längtat efter att svenska Lovefilm skulle adoptera konceptet från UK och börja med spel också, vilket är något jag är mer intresserad av. Mina önskningar gick slutligen i uppfyllelse när Lovefilm i förra veckan annonserade att de börjar införa spel i sitt sortiment i Sverige, Norge och Danmark. För blygsamma 109 kr per månad kan du hyra ett spel åt gången, och obegränsat antal spel per månad. Utöver spel så har du ju förstås tillgång till deras utbud av film på dvd och blu-ray samt streaming.

Detta är fantastiskt positiva nyheter då det faktiskt är ett väldigt förmånligt vis att kunna få uppleva nya spel även på en begränsad budget. I skrivande stund är deras sortiment av spel ganska smalt, men med tanke på att tjänsten varit aktiv i knappt en vecka så är det inget jag oroar mig över. För min del kommer jag dock inte att hoppa på detta direkt då jag som sagt redan har en fullpackad höst framför mig. Det jag möjligen kan se mig göra är att testa spel jag är lite osäker på kvaliteten av. Spel som kanske fått lite halvljumna recensioner, men som man ändå vill bilda en egen uppfattning om. Och förstås spel med enkla trophies...

Jag tror att många vinner på detta konceptet eftersom många fler har möjlighet att testa spel som de normalt sett inte skulle våga chansa på. Alla kanske inte vill lägga tusentals kronor per månad under hösten som jag gör på spel. Fler har möjlighet att vara gamers och det kan ju inte vara negativt. Jag tror även att detta kommer på något vis stimulera försäljningen av spel eftersom, åtminstone jag personligen, vill äga ett spel jag verkligen tycker om. Jag vill ge något tillbaka till utvecklarna som slavat över ett mästerverk. De som kanske kan klaga på detta är ju butiker som Gamestop som sannolikt kommer att se en minskad försäljning av begagnade spel, men jag har ytterst svårt att sympatisera med dem med tanke på vilka enorma marginaler de har redan idag. När man hyr spelen så går åtminstone en viss summa pengar till utgivare och utvecklare med tanke på att Lovefilm måste ha någon typ av avtal för att få lov att tillhandahålla spelen. När man köper begagnat stannar allt i butiken.

En annan viktig poäng som kommer att bevisas är att om man får ett billigt och vettigt lagligt alternativ till piratkopiering så kommer folk att nappa på det. Det är svårt att argumentera mot 109 kr per månad i det fallet. Lovefilm kommer ju inte att tillhandahålla PC-spel, men den marknaden är förhållandevis liten jämfört med konsolmarknaden ändå. Nästa naturliga steg i uthyrningen borde ju vara att erbjuda spelet för nedladdning istället för att skicka ut fysiskt media. Detta kommer väl sannolikt att dröja ett bra tag till då både plattformägarna Microsoft och Sony lär ha ett och annat att säga om en sån tjänst, men även butiksjättarna som t ex Gamestop och Game kommer att klaga. Men oj så smidigt det hade varit...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar