onsdag 17 augusti 2011

Sony och Gamescom 2011

Under gårdagen höll Sony sin presskonferens på Gamescom i Köln, och jag satt i vanlig ordning klistrad vid datorn och tittade på livestreamen. Det hade varit ganska tyst från Sony inför presskonferensen vilket är lite okaraktäristiskt och det kunde betyda två olika saker. Antingen hade Sony något väldigt stort på gång, eller så hade de inget alls. Det visade sig att det faktiskt hamnade någonstans i mitten.

En väldigt stor del av presskonferensen gick förstås åt att prata om Playstation Vita. Jag hade förhoppningar om att få ett releasedatum för enheten, men dessvärre är detta något jag får vänta på ytterligare. Vad som är klart är i alla fall att det kommer att dröja till 2012 innan den dyker upp i Europa, då Sony väljer att satsa på enbart Japan inför julhandeln. Trots denna lilla besvikelse så är jag mer taggad än någonsin för PS Vita och dess bredd och mångfald. Det har ju varit en hel del debatt på sistone om det verkligen finns en marknad för en portabel enhet dedicerad till spel, och Sony gav verkligen svar på tal genom att offentliggöra att Vita integreras med Facebook, Twitter, Skype och Foursquare. Nu kan ingen längre hävda att Vita enbart gör en sak, då du har mer eller mindre samma funktionalitet som en smartphone. Om man har 3G-modellen så är du konstant uppkopplad och kan då även ringa telefonsamtal via Skype.

Utöver dessa sociala nätverk så visade förstås Sony även upp en rad imponerande titlar som påvisade hur mångfacetterad Vita verkligen är. Till att börja med så demonstrerades Resistance: Burning Skies på scenen. Resistance-serien är ju en etablerad FPS-franchise på Playstation 3, och en serie som jag är ganska förtjust i personligen. Historiskt sett har det ju varit svårt att skapa en vettig FPS-upplevelse på handhållna enheter då ingen har erbjudit en motsvarande kontroll som du har på en vanlig konsol, närmare bestämt avsaknaden av två analoga spakar. Detta är ju nu avhjälpt på Vita, och resultatet såg bländande ut. Produktionsvärdet såg verkligen ut som något man kan förvänta sig på en stationär konsol och de intryck jag läst från journalister som finns på plats så känns styrningen klockren. Storyn i spelet utspelar sig strax innan det andra spelet i serien när USA's östkust invaderas av Chimera. Ett par saker gjorde mig en aning tveksam dock. Under demonstrationen på scenen visades en del touchbaserad styrning för t ex granater och närstridsvapen. Jag hoppas att de endast visar detta som en möjlighet och att man kan välja att använda dessa på traditionellt vis, för det såg inte helt smidigt ut. För att se presentationen själva kan ni kika på den nedan.



En annan titel som fångade mitt öga var Escape Plan. Det är ett pusselspel där du ska hjälpa två karaktärer att rymma från rum med massor av dödliga fällor genom att interagera med saker i rummet med hjälp av de båda touchpanelerna på Vita-enheten. Den grafiska stilen i spelet är väldigt intressant och påminner en aning om stop-motion animationen i A Nightmare Before Christmas. Tonen i spelet är mörkt humoristisk då karaktärerna kan dö på ett flertal ganska brutala vis, men det är så pass stiliserat att det blir en lite komisk effekt av det. Det är fortfarande väldigt tidigt i utvecklingsfasen för detta spelet, men om trailern är representativ för resten av spelet så är det ett klockrent köp. Trailern ser ni nedan.


Utöver Vita så talade Sony en hel del om Playstation Move. Tragiskt nog ser det ut som att mina Move-kontroller kommer att få fortsätta att ligga och samla damm i ytterligare ett tag framöver. De visade upp precis det man hade kunnat förvänta sig, eftersom det redan gjorts tidigare. Det var de typiska fitnesstitlarna och danstitlarna och de ägnade lite väl lång tid åt detta segmentet i min mening. De tog dessutom ett par steg för långt genom att erbjuda en dansuppvisning av någon lokal dansgrupp. Det lät säkert som en bra idé på styrelsemötet, men det var extremt missanpassat i sammanhanget. Dessutom kunde jag se med blotta ögat att de inte en kunde dansa synkroniserat, vilket säger en del med tanke på att jag inte kunnat dansa ens om mitt liv hade stått på spel.

När det gäller PS3 så drog Sony fram den stora kanonen Uncharted 3 på nytt och visade upp demon som tidigare endast visats för pressen på E3-mässan. Varje gång jag ser detta spel tror jag att utvecklarna Naughty Dog har visat upp sina mest dramatiska ögonblick och de kan omöjligen överraska mig på nytt. Och varje gång har jag fel. Jag vet inte vad det är för magiska formler de använder där borta i Santa Monica, men det är verkligen något unikt att se hur de gång på gång kan skapa så dramatiska scener som samtidigt är interaktiva. Jag kan inte på något vis göra denna trailer rättvisa med hjälp av enbart ord så jag kommer inte ens att försöka. Se och njut istället.



Som avslutning på presskonferensen bekräftade Sony vad som viskats lite strax innan, det vill säga en sänkning av priset på PS3 med €50. Detta innebär att riktpriset för en PS3 med 160 gb hårddisk hamnar på ca 2500 kr vilket innebär att priset gått ner med blygsamma 4200 kr sen jag köpte min den 23:e mars 2007. Och då fick jag endast 60 gb hårddisk.

Allt som allt var det en ganska intressant presskonferens. Inga gigantiska nyheter, men mycket hopp inför framtiden. Sony kommer att ha en riktigt bra höst när man tittar på spelutbudet, och som det ser ut kommer detta även att spilla över i början på nästa år. Det enda som egentligen fick mig att börja undra vad som sker var att de offentliggjorde en ny PSP-modell utan WiFi. Den kommer endast att kosta €99, men vem kommer att vilja ha den? Jag kan inte annat än hålla med Greg Miller på IGN som kommenterade "Enjoy the zero games that will come for it in the future.".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar