söndag 7 augusti 2011

Sonys lite sena uppvaknande

Något Sony ofta får kritik för är att de ligger en bit bakom Microsoft när det gäller deras onlinebutik. Det är inte helt märkligt då Microsoft faktiskt hade ett års försprång med Xbox Live Marketplace jämfört med Playstation Store, men än idag så är det inte riktigt samma utbud av nedladdningsbara titlar. Det finns förstås plattformsexklusiva spel på PSN som håller väldigt hög klass, men de är färre än de som finns på XBLA och har en lite annan stil oftast. Anledningen till Microsofts försprång kan mer eller mindre förklaras med en stor och betydande faktor. Summer of Arcade.

Sommaren 2008 lanserade Microsoft denna satsning på den digitala distributionsplattformen som i grund och botten handlar om att fem spel som släpps under sommaren väljs ut av Microsoft som sommarens bästa nedladdningsbara spel och därigenom får ta del av rikliga mängder marknadsföringshjälp samt andra resurser. Detta skapade genast lite prestige för dessa lite mindre titlar och skapade även en marknad för små och medelstora utvecklare som inte har resurserna för att skapa ett spel som är ämnat för butikshyllorna. Tävlingsmentaliteten dök också upp till viss del bland utvecklarna eftersom alla ville ha chansen att synas på förstasidan på XBLA. Sedan starten har det producerats gigantiska hits som t ex Braid, Castle Crashers, Shadow Complex, Limbo och Lara Croft and the Guardian of Light som alla har både varit succéer bland kritiker såsom konsumenter.

PSN har fått ta del av de flesta av de mest framgångsrika titlarna, men oftast har det handlat om att utvecklarna har en exklusivitetsperiod på Xbox innan de får släppa det på andra plattformar. Limbo dröjde t ex ett helt år innan det dök upp på Playstation, men vanligtvis handlar det om några månader. Dessa månader är dock väldigt betydelsefulla då de gamers som äger båda plattformarna redan har gjort sitt inköp på Xboxen och då prioriterar inte utvecklaren Playstation lika mycket utan kan helt enkelt besluta sig för att det är för mycket jobb att göra en PSN-version och inte värt besväret om de kanske bara går jämnt ut ekonomiskt. Detta urholkar ju lätt innehållet på PSN och Sony halkar efter mer och mer för varje år som Summer of Arcade går av stapeln.

Nu har dock Sony äntligen fått upp ögonen och försöker svara genom att ha en egen variant av Summer of Arcade. Egentligen är det inte mycket till variant utan det är mer eller mindre en kopia rakt av, men om något fungerar så är det ju dumt att ändra på variablerna. Namnet på denna satsning är Playstation Network Play, eller PSN Play. Kanske inte det mest inspirerande namnet de kunde ha klämt ur sig, men det viktiga är ju då innehållet och villkoren. I likhet med Summer of Arcade kommer PSN Play att erbjuda fem spel under perioden av en månad som marknadsförs som toppskiktet av nedladdningsbara titlar och dessa titlar är Street Fighter III Third Strike Online Edition, The Baconing, Bloodrayne: Betrayal, Renegade Ops och slutligen den svenskutvecklade titeln Payday: The Heist. Vad som är anmärkningsvärt i denna listan är att det endast är Payday: The Heist som är plattformsexklusivt. Min tolkning av detta är att PSN Play är en ganska nyligen påkommen idé och Sony inte haft tid att förhandla till sig några exklusiva rättigheter. En annan sak som Sony lånat från Summer of Arcade är att om du köper alla de fyra första titlarna så får du den femte gratis. För min del ser jag inte några direkta guldkorn i listan bortsett från Payday: The Heist, men det är mer en smaksak.

En sak som är lite unik för PSN Play är dock möjligheten att "förhandsboka" spelen. När du gör detta så får du exklusivt bonusinnehåll för just det spelet du bokat. Det kan vara en extra karaktär i spelet eller någon form av tema för din PS3-meny. Om man är Playstation Plus-prenumerant får man dessutom 20% rabatt på alla spelen vilket är väldigt förmånligt. Det ska bli väldigt intressant att se hur mottagandet av PSN Plus blir med tanke på att Summer of Arcade i år har varit väldigt imponerande och titlarna som Sony erbjuder kanske inte riktigt är lika heta i jämförelse. En sak är säker i alla fall, Sony har beslutat sig för att detta ska bli en helhjärtad satsning åtminstone i framtida upplagor. Det rapporterades för ca en månad sen att Sony ska investera $20 miljoner i att hjälpa independentutvecklare att komma igång och få stöd att kunna publicera sina verk på PSN. Med den mentaliteten så kommer ju Sony få väldigt mycket tillbaka om de lyckas vaska fram en ny Jonathan Blow eller Jenova Chen. Det kommer ju samtidigt att höja statusen på PSN så att mer etablerade utvecklare kan börja överväga en satsning med sina titlar även där och inte bara hoppas på att bli utvald till Summer of Arcade.

Sony är som sagt lite sena till festen, men det ska bli spännande att se hur konkurrensen blir i framtiden. Oavsett vilken plattform som vinner så vinner nog gamers mest i slutänden. Konkurrens på en relativt ny och fräsch marknad är oerhört hälsosamt och kan frambringa blivande klassiska titlar. Redan nu märker man att vissa nedladdningsbara titlar man kan köpa för 100-150 kr erbjuder nästan samma underhållningsvärde som en fullpristitel och detta pushar ju även produktionsvärdet för de boxade spel som kanske tidigare skulle tagit det säkra före det osäkra och inte vågar hitta på något nytt. Förvänta er en djupdykande uppföljning om ett år när andra året av PSN Play är aktuellt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar