tisdag 27 mars 2012

Robert Bowling lämnar Infinity Ward

Infinity Ward är en utvecklare med ganska stormig historia. De har utvecklat de i mina ögon bästa Call of Duty-spelen, men Infinity Ward idag är definitivt inte längre samma företag som Infinity Ward för drygt två år sen. Efter lanseringen av Modern Warfare 2 så uppstod en konflikt mellan studions huvudpersoner Vince Zampella och Jason West och ägarna Activision vilket ledde till att både Zampella och West fick sparken för "insubordination". Exakt vad som skedde är det nog ingen utanför Activision eller Infinity Ward som vet, men konflikten ledde till att ungefär hälften av de anställda sa upp sig i protest och det antyder ju att inte allt gick helt rätt till. De före detta anställda som sa upp sig skapade sen tillsammans med West och Zampella ett nytt bolag under huvudkonkurrenten Electronic Arts som fyndigt nog döptes till Respawn Entertainment.

Infinity Ward hade dock fram till gårdagen kvar en frontperson som varit med sedan början av Call of Duty-franchisen och det är Robert Bowling. Hans officiella titel var "creative strategist" men han har även bidragit mycket med är att han har varit bolagets ansikte utåt under senare år och har fyllt en viktig roll för företaget i mediasammanhang. När Modern Warfare 3 avslutade trilogin som startades för fem år sedan undrade många vad Infinity Ward skulle kunna göra härnäst för att hålla Call of Duty vid liv. Den frågan blir allt större genom att Robert Bowling nu sagt upp sig. Jag tvivlar inte på att det finns mycket kompetent arbetskraft kvar i bolaget, men det är väldigt få av dem som var med och skapade den ursprungliga magin. Även fall årets upplaga av Call of Duty utvecklas av Treyarch så måste ju utvecklingen vara i full gång även hos Infinity Ward. Om inte projektet får rätt person vid rodret kan det mycket väl betyda slutet för Call of Duty-bubblan. De flesta anser redan idag att Infinity Ward är den utvecklaren som gör de bästa spelen i serien, och om dessa börjar falla i kvalitet kan intresset börja falla också. Nu är det ju förstås så att de har så gigantiska marknadsandelar att det i början kommer att vara en marginell skillnad även om de skulle tappa 1 miljon exemplar i försäljning. Det hade kanske betytt att de "bara" dragit in $900 miljoner istället för över en miljard första veckan, men det är samtidigt svårt att häva en sådan trend. Se bara på World of Warcraft som stadigt tappar prenumeranter. Det är dock ett tag innan det börjar dyka upp information om denna titel, men jag väntar med spänning på att få se vad de jobbar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar