lördag 27 augusti 2011

Gamestop och konsten att göra bort sig

Denna veckan var startskottet för de stora spelreleaserna efter sommarlugnet, och först ut var Deus Ex: Human Revolution. Recensionerna för spelet har varit idel positiva och det lilla jag har hunnit spela av det har varit fantastiskt. Lanseringen av spelet har dock varit lite knackig i USA, tack vare den gigantiska återförsäljarkedjan Gamestop. Problemet har gällt en kod som medföljer PC-versionen som ger dig möjligheten att spela spelet via OnLive, en molnbaserad speltjänst som finns i USA. Detta fick Gamestop att reagera eftersom de ansåg att de främjade en konkurrents affärer. Ledningen i Gamestop valde då att skicka ut ett PM till alla butikschefer som uppmanade dem att bryta alla förpackningar och helt enkelt ta ut koden ur boxen och sen återförsegla den. PM'et läckte ut på internet och inte helt oväntat blev ju en hel del människor upprörda.

Paniken började sprida sig lite hos både Gamestop och utgivaren Square Enix, för det var endast ett par dagar kvar innan releasedagen. Båda visste att denna typen av publicitet kunde skada en lansering av denna storleken, och Gamestop handlade först genom att plocka bort PC-versionen av spelet från sitt sortiment helt och hållet. Square Enix svarade genom att formellt be om ursäkt till Gamestop för att de inte informerat om den här kampanjkoden tidigare. Jag kan dock inte se varför Square Enix skulle behöva be om ursäkt för ett samarbete med ett företag som erbjuder något helt annat än vad Gamestop erbjuder. Visst, båda erbjuder spel, men det är viss skillnad på att köpa en fysisk kopia och att streama något från molnet. Och om det nu är en konkurrerande tjänst, varför har inga andra återförsäljare reagerat?

Ytterligare ett par dagar gick och Gamestop skickade ut ett mail till de kunder som hade tvingats köpa PC-versionen utan kod. De bad om ursäkt över att kunden hamnat i mitten av en dispyt mellan distributör och återförsäljare och erbjöd ett presentkort på $50 som kompensation. Det är ju en generös summa, men det känns som att de vittjade plånboken enbart för att de fått dålig PR. De har varit väldigt noggranna med att inte säga att de handlade fel. Märkligt att de erbjuder så mycket pengar i kompensation för någon annans fel i så fall. Styrelsen i Gamestop måste bestå av de mest godhjärtade människorna i spelbranschen då.

Gamestop har dessvärre en ganska stor marknadsposition genom att vara den största återförsäljaren i USA, och även en av de största här i norden. De är en ganska stor käpp i hjulet på digital distribution genom att vara så inflytelserika och är en anledning till att priserna för digitalt inköpta spel är lika höga eller högre jämfört med fysisk kopia. De har ofta en prissättning som överstiger normalpris hos andra återförsäljare som inte enbart sysslar med spel, t ex Webhallen. Det är absolut ingen ovanlighet att nypriset för spel ligger 100 kr lägre där. Detta beror på att Gamestops förmodligen största inkomstkälla är handel med begagnade spel. Tänk bara vilka vinster de kammar hem på att först sälja ett spel för 699 kr, sen köpa tillbaka det för 200 kr (som måste spenderas i butiken) för att sen sälja spelet igen för kanske 400 kr. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i Gamestop, men detta har fått mig att uppmana till bojkott. Jag har svårt att tänka mig att jag kommer att handla där igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar