lördag 28 april 2012

The Walking Dead

Nu i veckan släpptes Telltales nya äventyrsspel baserat på den fantastiska zombieserien The Walking Dead. I stil med deras föregående skapelser så är det ett episodiskt spel som släpps i fem delar och delarna ska släppas månatligen enligt planerna. Om man spelat de tidigare spelen så känner man igen sig rätt bra i själva spelmotorn, men där upphör alla likheter. Till skillnad från deras typiska humoristiska tecknade stil möts vi här av en rå och brutal värld för att matcha apokalypsen som skildras i de ursprungliga serieböckerna. Jag var lite skeptisk till om Telltale skulle lyckas genomföra det, men efter att ha spelat igenom första episoden är jag helsåld.

Som jag nämnde så baseras spelet på serieböckerna och därför så följer inte spelet samma storyspår som tv-serien gör. Du kan emellanåt stöta på karaktärer du känner igen från tv-serien men huvudkaraktären är helt ny. Du spelar som Lee Everett, en universitetslärare i historia, som börjar spelet i baksätet på en polisbil. Du ska transporteras till fängelset på grund av ett brott du blivit dömd för, men under resans gång råkar bilen ut för en olycka och du hamnar i diket. När du vaknar till liv igen är du ganska illa tilltygad men tar dig ut ur bilen. Sakta men säkert börjar du misstänka att saker inte står helt rätt till, och det bekräftas strax därefter genom ditt första zombiemöte. Du lyckas nätt och jämnt ta dig därifrån med livet i behåll och stöter på en liten 8-årig flicka vid namn Clementine. Hennes föräldrar är bortresta och hennes barnvakt har haft ett mindre lyckat möte med zombies, och hon är därför helt ensam. Lee övertygar henne att de ska försöka hitta hennes föräldrar och de blir följeslagare i kampen för att hitta ett säkert gömställe.

Hela denna sekvens jag beskrivit bara dryper av stämning och jag kände mig hela tiden tvungen att tänka igenom mina beslut om vad jag skulle säga till den här lilla flickan för att inte skrämma livet ur henne. En stor del av de beslut man tar och saker man säger till andra karaktärer har konsekvenser för senare dialoger och händelser, och därför är det väldigt viktigt att inte bränna broar man kan behöva senare. Bara den första delen som jag spelat sätts du inför ett gäng tuffa beslut som du måste ta snabbt eftersom det finns en tidspress på dig. Besluten är aldrig svart eller vitt, utan alltid en form av gråzon som gör att oavsett vad du väljer så kommer någon form av konflikt att uppstå förr eller senare. Det gör mig extremt hoppfull inför kommande delar då den dynamiska storyn kommer att bjuda på en form av personlig story. Dessutom får man kontinuerligt reda på mer om Lee och vad han egentligen gjort för att dömas till fängelse och vad hans bakgrund är. Jag rekommenderar detta spel varmt till alla fans av The Walking Dead och äventyrsspel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar