torsdag 5 april 2012

Lugnet före Diablo 3

Nu när jag avklarat Mass Effect 3 från min "att göra"-lista så väntar en releasemässigt ganska lugn vår fram till den 15:e maj då Diablo 3 kommer att ta över min fritid. Därför har möjligheten att återvända till min backlog uppenbarat sig. Även fall denna spelsamling har varit betydligt större förr så är det ändå ingen brist på titlar att återvända till. Jag har faktiskt varit så seriös denna gång att jag faktiskt planerat ut min tid med vad jag logiskt sett borde hinna med. Resultatet blev följande.

Först ut är Darksiders. Detta spel som länge lockat mig då jag gillar den God of War-liknande stilen samt den postapokalyptiska miljön, men som jag aldrig riktigt fastnade för när jag testade demoversionen. Jag fick låna spelet av en god vän då jag ville ge det en ärlig chans. Resultatet blev att jag köpte det bara ett par dagar senare på PSN. Jag insåg att jag hade ursprungligen sett spelet ur fel synvinkel. Det är lätt att vid första anblick bunta ihop detta spel med God of War-spelen, men striderna är markant annorlunda. Min upplevelse är att det är mindre "button mashing" och mer eftertanke som gäller. Därmed inte sagt att det är bättre eller sämre än God of War, bara annorlunda. I Darksiders kan du röra dig ganska fritt i världen också till skillnad från det ganska hårt skriptade God of War. Detta gör också sitt för att skapa ett eget tempo i berättandet. Jag har ännu inte kommit så värst långt i spelet, men det har varit väldigt underhållande 3-4 timmar hittills. Jag kommer att ha några dagars ledighet nu efter påsken så jag förväntar mig att kunna bli klar med det då.

Efter Darksiders är det dock lite problematiskt. Jag vill verkligen spela Deus Ex: Human Revolution, men jag tvivlar på att det finns tillräckligt med tid för detta innan den 15:e maj. Jag började spela Deus Ex på PC när det släpptes sent i somras, men tappade tråden när höstens stora anstormning av spel anlände. För någon månad sen impulsköpte jag spelet igen fast på PS3 denna gång, dels eftersom det kostade mig 100 kr men så klart även eftersom jag är en obotlig trophysamlare. Det har ju gjort att jag satt ambitionerna högt och siktar på en platinum trophy i detta spel, vilket förstås är ett tidskrävande projekt. Beroende på hur fort jag blir klar med Darksiders så kanske detta blir en titel för sommaren istället när den riktiga dödperioden uppstår i spelbranschen. Som alternativ till Deus Ex har jag istället Homefront eller Dark Void. Homefront kommer nog att ha lite förtur där i och med att jag redan börjat på det och att det är mig veterligen ganska kort. Jag har viss skepsis inför Dark Void, men har blivit intygad att det inte är så pass dåligt som vissa recensioner hävdade. Man kan ju dessutom inte få för mycket av Nolan North som gör rösten till huvudkaraktären...

Det var längesen jag var så pass ikapp när det gäller spel faktiskt. Förstås har jag ju ytterligare spel i min samling som jag skulle kunna återvända till, men det är titlar jag mer känner att jag måste spela klart för att jag betalade pengar för dem, inte för att de kommer att bringa mig massor av underhållning. Det gör ju att de inte direkt hoppar ut i mängden när man står framför spelhyllan och ser över vad man ska sysselsätta sig med. Jag tror dock inte att jag behöver sitta sysslolös fram till 15:e maj. I nödfall kan jag ju alltid nöta vidare på betaversionen av Diablo 3 bara för att vara 100% redo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar