måndag 9 april 2012

Kickstarter - den nya trenden

När Tim Schafer och hans Double Fine lyckades finansiera sin vision av ett nytt äventyrsspel via Kickstarter har  det verkligen skapats en trend inom spelbranschen att prova sin lycka via Kickstarter. Majoriteten av projekten som har dykt upp är enklare spel ämnade för mobila plattformar. Inte många av dem har haft samma ambitionsnivå som Double Fine hade, men har inte heller haft samma draghjälp med ett av branschens tyngsta namn. Det finns dock ett par undantag som är värda att hålla ögonen på.

Strax efter Double Fine lyckades så extremt bra med sin kampanj så dök det upp ett projekt med Wasteland 2. För de som varit gamers lika länge som jag var detta snudd på julafton. Det ursprungliga Wasteland släpptes 1988 och var ett turordningsbaserat rollspel i en postapokalyptisk miljö. Det blev väldigt populärt och vann pris som bästa äventyrsspel det året, men vad som är ännu större är att det var den största inspirationskällan till Fallout. Spelet var förstås ganska primitivt med dagens mått mätt, men det hade precis de element som många av dagens spel bygger på fortfarande och var därför rätt mycket före sin tid. Skaparen Brian Fargo är därför sedd av många som en visionär, och jag ser personligen fram emot vad han och teamet på inXile kan erbjuda denna gången. Det är fortfarande en vecka kvar på insamlingen så ni som är intresserad kan donera pengar här.

Ett annat projekt som ser lovande ut är Shadowrun Returns. Många gamers hör dessvärre Shadowrun och påminns om det ganska utskällda FPS-spelet som släpptes 2007 till Xbox 360 och PC och även fall det är samma universum så kan det inte vara mer vitt skilda spel. Det spel som släpptes då var tecken på hur fel det kan bli när en utgivare börjar få för mycket makt i en kreativa processen, då FPS är en betydligt mer lättsåld genre än rollspel. Ursprungligen så var Shadowrun ett pen & paper-rollspel som släpptes 1989 och som hade en väldigt intressant blandning av fantasy i en framtidsmiljö a'la Bladerunner. Det blev väldigt populärt och gjordes sedan i en rad olika konsolversioner fram tills det blev omstruktererat till ett FPS och sedermera sågat av de flesta fans trots att det fick en del helt ok recensioner. Nu vill dock Jordan Weisman och hans Harebrained Schemes återfånga den gamla rollspelskänslan men i likhet med Wasteland 2 så finns det inga utgivare som vill investera pengar i ett turordningsbaserat, storydrivet rollspel idag. Om Shadowrun Returns är något som lockar så kan ni donera här.

Det är väldigt kul att se dessa klassiska spel få ett nytt liv tack vare crowd funding. Förhoppningsvis är detta ett tydligt meddelande till utgivare att det faktiskt finns en väldigt hängiven skara gamers som faktiskt kan tänka sig att köpa spel som inte är action i första- eller tredjepersonsperspektiv. Double Fine lyckades samla in knappt $3,5 miljoner i donationer från fans på en månad och även fall detta inte är mycket relativt till vad dagens spelbudget kan ligga på så är det något som utvecklarna kan använda utan att en utgivare står och pekar med hela handen om vad spelet ska innehålla. Tim Schafer sa i en intervju att han aldrig tidigare känt sig så motiverad att erbjuda ett spel som är av hög kvalitet, för nu sitter de med sina kunders pengar och inte ett stort företags investeringar. En del projekt på Kickstarter har nu även börjar med kampanjen "Kicking it forward", vilket innebär att de kommer att investera 5% av spelets intäkter i andra Kickstarterprojekt. Därmed har det skapats ett riktigt sammanhängande community bland indieutvecklare på Kickstarter. Det ska bli väldigt intressant att se när några av dessa projekt börjar bli färdiga produkter då man får en helt annan insikt i utvecklingen när man själv till viss del är delaktig i processen. Double Fine har precis släppt första delen i sin dokumentärserie om sitt projekt där de lovat att vara väldigt transparenta i hela utvecklingen av spelet. Det ska bli fantastiskt kul att följa den kreativa processen fram till en färdig produkt, och jag förväntar mig att de kommer att blåsa nytt liv i äventyrsgenren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar