fredag 6 april 2012

En återblick på Vitalanseringen

Playstation Vita lanserades globalt för cirka 1,5 månad sen nu och har haft blandad framgång. I Japan blir den fortfarande totalt krossad av 3DS när man jämför försäljningssiffrorna, medan det går lite bättre i Europa och Nordamerika. Sony är dock ganska tystlåtna rörande försäljningssiffrorna här så jag misstänker att den inte riktigt lever upp till förhoppningarna. Det stora skälet till att det går så knackigt i Japan är som jag nämnt i tidigare inlägg att det fattas riktigt bra titlar för den japanska målgruppen. I princip alla spel som släppts hittills har en tydlig inriktning på en västerländsk marknad, undantaget Gravity Rush och ett fåtal andra titlar. Samtidigt som det fattas en del säljande titlar till Vita så har Nintendo lagt in högväxeln och bara öst ut storsäljare sedan december. Vita behöver verkligen ett Monster Hunter för att försäljningen ska komma igång på allvar i Japan.

Lanseringen i övriga världen gick dock betydligt bättre då det fanns ett fantastiskt stort utbud av spel tillgängligt vid dag 1. Utbudet var inte bara stort i antal, utan det handlade om en hel del riktigt bra titlar och en bra bredd när man tittade på de olika genrer som erbjöds. Problemet som uppstått nu är dock att det blivit en liten baksmälla på grund av att alla releaser packades in under de första veckorna, och nu finns det inte längre något intressant på gång inom en snar framtid. Sony ville till varje pris undvika det misstag som Nintendo gjorde när de lanserade 3DS, och inte ha några vettiga titlar vid lanseringen. De gjorde visserligen detta, men frågan är om de inte själv vunnit på det om de spritt ut en del av spelen över en lite längre period för att kontinuerligt erbjuda nya spel. Nu finns det istället ett ganska stort glapp mellan mars och juni då det i princip inte släpps något alls. Nu är ju förstås inte våren det största releasefönstret, men det hör ju till saken att enheten är ganska nyligen lanserad. Då förutsätter man att det finns en strid ström med spel under de första månaderna åtminstone.

Sommaren ser dock trots allt lovande ut, för då släpps två av titlarna som verkligen sålde in Vitan för mig. De titlarna är Resistance: Burning Skies och Gravity Rush. Resistance är ett ganska enkelt inköpsbeslut med tanke på att jag är en fan av serien, men demon som visades upp på Gamescom i Köln förra året såg ganska lovande ut. Det kommer dessutom att vara något så unikt som ett FPS-spel på en handhållen konsol, vilket gör att man verkligen får nytta av de dubbla analoga spakarna på konsolen. Gravity Rush är en titel som redan är lanserad i Japan men som håller på att lokaliseras för den västerländska marknaden nu. Det är ett actionspel i tredjepersonsperspektiv med väldigt intressanta funktioner, såsom att kunna upphäva tyngdlagen. På så vis kan du ändra hur spelvärlden är upplagd så att du till exempel kan springa uppför väggar för att nå ett hustak. Recensionerna för spelet i Japan har varit riktigt bra, bland annat från de ökänt kräsna recensenterna på Famitsu gav spelet 38/40.

Blickar man ännu längre fram så ser det lite tunt ut på Vitafronten faktiskt. Förstås är det säkerligen mycket som kommer att börja dyka upp nu när spelmässorna börjar köra igång. Redan denna helgen är det dags för PAX East i Boston, men det är sällan det dyker upp några större tillkännagivanden på dessa konsumentinriktade mässor. Dock är det ju bara två månader kvar till E3 och sen ytterligare ett par månader till Gamescom, som jag planerar att besöka i år. Det blir en spännande sommar i vanlig ordning, och jag tvivlar inte en sekund på att jag precis som varje år blir väldigt upptagen när oktober månad anländer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar