tisdag 10 januari 2012

En knackig start

För er som följer min blogg är det ingen hemlighet att jag är väldigt förväntansfull inför lanseringen av Playstation Vita. Jag har med spänning följt händelserna kring lanseringen i Japan den 17:e december, och trots en ganska bra start med ca 350,000 enheter sålda första veckan så har tempot tacklat av ganska rejält de nästkommande veckorna. Andra veckan dök siffrorna till 70,000 exemplar och tredje veckan sjönk siffrorna ytterligare till ca 40,000 exemplar. Branschanalytiker har svarat med sensationsartiklar om att Sony är på väg mot en kris och att Vitan redan har misslyckats. Jag medger att trenden är oroväckande, men det många inte tar i åtanke är orsakerna till trenden.

Vitan lanserades precis i slutet av julhandeln, vilket jag kan se som lite olyckligt eftersom många redan spenderat sina pengar vid den tiden. Ekonomin i Japan (eller globalt egentligen) är för närvarande inte i ett läge där folk har den typen av pengar liggandes som spenderbara tillgångar, i synnerhet med tanke på att Japan fortfarande hämtar sig efter den fruktansvärda jordbävningen i våras. Dessa händelser, förutom den mänskliga katastrofen, lamslog ju den japanska ekonomin under en längre tid och stora investeringar krävs för återuppbyggandet av samhället samt hantering av det kontaminerade området kring kärnkraftverket i Fukushima. Detta har som naturlig konsekvens att folk har mindre pengar att röra sig med och inte lika gärna går och spenderar "onödiga" pengar på ny hårdvara.

En annan faktor är releasetitlarna. Spelen som släpptes tillsammans med enheten kändes inte helt anpassat för den japanska marknaden, vilket känns som ett ganska stort planeringsmisstag från Sonys sida. Det största dragplåstret är ju Uncharted: Golden Abyss, vilket förstås säljer helt ok i Japan men det är en serie som är betydligt mer anpassat efter den västerländska marknaden. Ridge Racer är en annan av releasetitlarna som har skapat frågetecken. Det är en serie som normalt sett säljer bra i Japan, men Namco verkar ha fått ett gigantiskt kollektivt hjärnsläpp i utvecklingen av detta spelet. Av de recensioner jag läst har jag fått fram att det saknar helt spelkänsla, har usel framerate samt endast innehåller tre banor och fem bilar. Har vi genast tagit steget in i början av 90-talet igen? Överlag saknar plattformen idag den riktiga plattformsäljaren för den japanska marknaden.

En tredje och förmodligen den viktigaste faktorn är Nintendo. De har återhämtat sig fantastiskt bra efter prissäkningen på Nintendo 3DS, och genom genialisk timing släpptes två stycken Mario-spel och ett Monster Hunter precis innan lanseringen av Vita. Givetvis säljer ju Mario bra i Japan, men Monster Hunter är näst intill en religion där. På bara ett par veckor sålde spelet nästan en miljon exemplar och influerade säljet av en väldig massa 3DS-enheter förstås. Det är inte ett svårt val när man har en begränsad budget och man får välja mellan en ny hårdvaruenhet med begränsat med intressanta spel, eller en mer etablerad och billigare enhet som har ett bredare utbud av spel.

Förstås hade ju Sony hoppats på en bättre start än så här, men poängen jag vill få fram är att man inte står eller faller med de första veckorna. Jag är övertygad om att Vitan kommer att sälja riktigt bra när den väl kommer igång och även andra regioner har tillgång till den. Spelen verkar onekligen finnas där om man tittar framåt några månader, och det är nu upp till bevis för Sony att de lyckas marknadsföra Vitan som något nytt och fräscht och lyckas nå även de som inte är inbitna spelnördar som jag. De som är insatta i spelbranschen är ju trots allt en minoritet och Sonys förmåga att övertyga dessa att dedikerade handhållna spelenheter fortfarande är i hög grad relevanta kommer att vara den stora faktorn. För min del så kan inte den 22:e februari komma fort nog...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar