måndag 30 januari 2012

Slutet på samarbetet mellan Insomniac och Sony?

I veckan som gick så kom ett tråkigt besked från Insomniac Games. De har beslutat sig för att inte fortsätta med deras kritikerrosade FPS-serie Resistance. Det var ett besked som på sätt och vis var väntat, men som många fans blev besvikna av. En av de största anledningarna jag kan tänka mig är att spelen trots de fina betygen har sålt ganska dåligt. Anledningen som Insomniacs VD Ted Price gav via Youtube var att de nu har nått målet med den storyn de velat berätta i sina spel, vilket kan ses som lite underligt med det något öppna slutet i Resistance 3 som släpptes i höstas. Dock nämnde han att detta betyder inte att det aldrig kommer att släppas några fler Resistance-spel, utan snarare att Insomniac inte kommer att göra fler. Det finns dock större potentiella konsekvenser.

Insomniac har sedan bolaget grundats 1994 varit en utvecklare som exklusivt gjort spel exklusivt för Playstationplattformen, men har alltid varit ett fristående bolag utanför Sonys paraply. Utöver Resistance-serien ligger de även bakom Ratchet & Clank och Spyro. I somras tog de sitt första steg bort från detta genom att offentliggöra sitt första multiplattformspel Overstrike som kommer att publiceras av EA. Det är ju förstås naturligt att Insomniac vill satsa på multiplattform nu med tanke på hur stenhård konkurrensen är i spelbranschen. Frågan är ju bara vad som kommer att ske med Ratchet & Clank och Resistance. Dessa licenser ägs av Sony eftersom de publicerat spelen, så en lösning är ju att om Insomniac inte längre vill utveckla spel i dessa serierna är att dela ut projektet till en annan in-house utvecklare. Risken finns ju dock att magin inte riktigt finns på plats längre om en annan utvecklare gör en uppföljare, men det finns ju tillfällen då det lyckats riktigt bra. Sucker Punch utvecklade ju till exempel trilogin med Sly Cooper-spel till PS2 och när de spelen skulle få en HD-remake hamnade uppgiften hos Sanzaru Games. De gjorde ett så pass bra jobb med projektet så att när det började talas om ett fjärde Sly Cooper-spel så var Sony och Sucker Punch eniga om att Sanzaru skulle utveckla det.

Jag kan medge att jag reagerade ganska starkt när jag hörde om Insomniac Games beslut, men tanken av att se två av mina favoritspelserier dö ut eller försämras var lite frustrerande. Sony har ju dock en skaplig samling utvecklare som är kompetenta nog att fortsätta dessa serier om de skulle önska att fortsätta med dem. Utmaningen är ju som jag nämnde tidigare att kunna behålla känslan från de tidigare spelen. Resistance kommer ju åtminstone att få ännu en release och det är Resistance: Burning Skies till Vita. Utvecklingen sköts där av Nihilistic, och enligt Colin Moriarty på IGN som är en riktigt passionerad Resistance-fan så ser det mycket lovande ut. Det kommer dock inte att vara en fortsättning på huvudstoryn utan kommer att utspela sig mellan första och andra spelet.

I övrigt så hoppas jag att Insomniac fortsätter att utveckla högklassiga titlar som de gjort i så många år. De förtjänar att få en större publik än vad de haft hittills denna generation och det ska bli intressant att se vad de kommer att göra med Overstrike. Mycket är fortfarande okänt om denna titel, men det kommer att vara en co-opbaserad shooter, så mycket är klart. Sannolikt kommer den att vara ganska onlinefokuserad vilket passar som hand i handske på Xbox 360 där många av storsäljarna är onlineshooters. Framtiden för Resistance ser inte lika ljus ut dock, men förhoppningsvis kan ju Burning Skies fylla lite av det begäret. Summan av det hela är ändå positivt då de fantastiskt talangfulla utvecklarna på Insomniac tar chansen att skapa något helt nytt. Det kan mycket väl bli nästa stora hit. Fortsättning följer senare under året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar