måndag 2 januari 2012

En överblick på 2012

2011 var ett av de bästa spelåren jag kan minnas med en otroligt hög standard på spelen, i synnerhet de som släpptes under högsäsongen i slutet på året. Ska då 2012 kunna matcha denna nivå? Efter en snabb överblick på de titlar som vi kan förvänta oss så är det nog faktiskt inte omöjligt. Januari månad kommer att vara ganska lugn, men sen ser det ut som att det kommer att vara en strid ström med topptitlar.

Februari


Normalt sett hade detta varit en väldigt solid månad med titlar som det lovande rollspelet Kingdoms of Amalur: Reckoning, den lite omstridda remaken av Syndicate och Final Fantasy XIII-2. Detta året får dock dessa potentiella topptitlar ursäkta, men månadens klarast lysande stjärna är Playstation Vita. Trots försäljningssiffror som inte varit superimponerande i Japan efter release den 17:e december är min entusiasm oförändrad. En del publikationer i väst har importerat enheter för recension och dessa förhandstittar har varit i stort sett eniga om att hårdvaran är väldigt bra, och nu handlar det om hur bra spelen blir. De flesta titlar som släpptes vid releasen i Japan är enbart på japanska vilket gjort det svårt för recensenter utanför Japan att få en bra insikt i hur bra spelen är, men Uncharted: Golden Abyss är helt och hållet på engelska. De få recensioner som dykt upp av det spelet är oerhört lovande vilket är något av en befrielse med tanke på att det inte är Naughty Dog som skött utvecklingen. Det cementerar mitt beslut om att det är den solklara titel som jag kommer att köpa tillsammans med min Vita den 22:a februari.

Mars


Som om inte rivstarten i februari var nog så erbjuder mars vad som potentiellt är årets spel 2012, närmare bestämt Mass Effect 3. Här har vi då avslutningen på Commander Shepards rymdepos och hans kamp för att rädda mänskligheten från den angripande mekaniska rasen The Reapers. I likhet med förra spelet kan du importera dina sparfiler från tidigare spel för att låta tidigare beslut och händelser löpa vidare till det nya spelet, vilket gör att din karaktär som du lagt ner så mycket tid på redan kommer att fortsätta att existera med sin helt egna historia som du skapat. Av det lilla som jag spelade på Gamexmässan så har spelkänslan i actionsekvenserna tagit ytterligare några små steg åt Gears of War-hållet, men Bioware har intygat flera gånger att det i grund och botten kommer att finnas ett rollspelsfundament. Jag hoppas sannerligen det, för det är just det som gjort serien så fantastisk.

Den andra titeln denna månad som sticker ut är Max Payne 3. Det är nu lite drygt åtta år sedan vi såg ett Max Payne-spel senast och det ser ut att ha hänt en hel del. Den största ändringen är att det inte längre är finska Remedy som står för utvecklingen utan detta har tagits över av Rockstar som inte bara är utgivare längre. Något som känns lite kontroversiellt, åtminstone om man ska döma av de trailers som släppts, är att spelet inte verkar lika mörkt och "skitigt" längre. Man har fått se en del klipp av en något äldre Max Payne som verkligen ser avdankad ut och när han befinner sig i Sao Paulo i Brasilien. Senare uttalanden från Rockstar har dock påpekat att man börjar spelet i New York där de tidigare spelen utspelat sig, och att storyn tar dig till Sao Paulo vid ett senare tillfälle. Det känns trots allt som att Rockstar kan det där med att berätta en story med edge, så jag förväntar mig en värdig uppföljare.

Resten av året


Här efter är det lite oklart med releasedatum fortfarande men jag vill ändå lista upp lite titlar som jag kommer att återkomma till senare i bloggen.

Diablo 3
Bioshock Infinite
Tomb Raider
Journey
Assassin's Creed 3 (vilket jag förmodar att det kommer att heta)
Borderlands 2
Far Cry 3
Hitman Absolution
The Last Guardian
Ni No Kuni
Resistance: Burning Skies
Prey 2

Lägg därtill titlar som vi ännu inte fått reda på något om. Jag kan nog påstå att det här året kommer att bjuda på en del underhållning.

1 kommentar:

  1. Jag ser fram emot Diablo 3, Max Payne och Hitman. Kommer med all säkerhet att skaffas till PS3an och inte PCn :)

    SvaraRadera