måndag 23 januari 2012

GTA HD Collection på intåg?

Det har väldigt länge talats om att Rockstar i det tysta jobbat på en remaster av deras gamla kassakor GTA3, GTA: Vice City och GTA: San Andreas. Ryktena föll dock lite i glömska sen i samband med releasen av GTA3 till iOS och Android eftersom många antog att det var detta som varit det hemliga projektet. Nu har dock ryktet fått liv igen genom att ESRB, den organisation i USA som bedömer åldersrekommendationer på spel, har lagt upp en bedömning på GTA3 samt GTA: Vice City för Playstation 3. Detta är det första konkreta vi fått höra om en eventuell HD remaster och det är inte ovanligt att ESRB bedömer spel som ej ännu är offentliggjorda.

Jag har tidigare i bloggen varit en förespråkare för bra HD remasters och detta lär ju inte bli något undantag. Jag tvivlar på att det är Rockstar North som sköter utvecklingen då de är i full färd med att få i ordning GTA 5, men det finns ju duktiga utvecklare som har gjort sig kända och växt genom att just göra dessa projekt sedan tidigare. Mest kända är ju Bluepoint Games som gjort fantastiska jobb med God of War Collection, Ico & Shadow of the Colossus och Metal Gear Solid HD Collection, men den största framgångshistorian står nog Sanzaru Games för. De blev anlitade av Sucker Punch för att göra Sly Cooper Collection till PS3 och både Sony och Sucker Punch ansåg att de gjorde ett så bra jobb att de fick möjligheten att utveckla Sly Cooper: Thieves in Time, ett helt nytt spel i Sly Cooper-serien. Vem som får chansen att putsa upp de klassiska GTA-spelen återstår att se, men jag ser gärna att Bluepoint Games sysselsätter sig med det då det inte ser ut som att de har något aktivt projekt för tillfället. Något som lyser lite med sin frånvaro är ju GTA: San Andreas. Jag misstänker att det också kommer att dyka upp inom kort på ESRB, alternativt att det kommer att få en senare release. Det finns ingen anledning att detta spel inte skulle få en remaster då det varit det mest populära i serien hittills, även fall jag själv är svagast för Vice City och den underbara 80-talsmiljön.

En befogad fråga är ju dock om hur pass bra dessa spelen har åldrats. Grafik går ju alltid att putsa upp en del, och ljud kan bli bättre, men det är ju alltid i grund och botten samma spel med samma tekniska begränsningar som fanns förr. Jag tänker då på spelmekaniska aspekter som styrning av karaktär och bilar, men i synnerhet actionbiten. Det har ju hänt en hel del med actionspel i tredjepersonsperspektiv sedan 2001, och inte ens GTA4 hade ju speciellt bra styrning när du skulle ta skydd eller skjuta. Dock hade jag ju samma upplevelse när jag spelade Metal Gear Solid HD Collection där MGS2 hade, relativt till dagens standard, en väldigt föråldrad styrning. Detta kom jag dock över efter lite övning och ett antal svordomar, och förväntar mig en liknande tröskel här. Något jag är övertygad om är att storyn och uppläggen kommer att hålla eftersom Rockstar alltid gör gedigna verk. Nu är det bara att invänta en bekräftelse från ledningen i Rockstar att spelen faktiskt är på gång, för inte kan väl ESRB sitta och hitta på egna titlar? Om jag skulle våga mig på en gissning om releasedatum så lutar jag nog åt sommaren, men det kanske är lite önsketänkande också med tanke på hur lite spel det brukar släppas under den perioden. Oavsett så kommer det att bli ett solklart inköp för mig för att återuppleva dessa fantastiska klassiker på nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar