fredag 20 januari 2012

Kommer Diablo 3 att skjutas upp?

Igår gick Blizzard ut med första uppdateringen angående Diablo 3 på ett bra tag, och tonen i det som tillkännagavs kändes inte positiv. Sent i höstas meddelade Blizzard att Diablo 3 skulle få en release tidigt 2012 vilket inte var helt oväntat, men bristen på information nu i början av året har varit en aning oroväckande. Man bör ju ha lite tid att marknadsföra spelet innan det släpps också. När Blizzard väl bröt tystnaden så handlade det om ganska omfattande ändringar som skett sen spelet gick in i betafasen.

Dels har de tagit beslutet att ändra karaktärsattributen, ett ganska fundamentalt byggblock i ett rollspel. Det är ju inte som att man kan lägga in nya grunder för hur din karaktär utvecklas utan att man behöver anpassa alla kringliggande system också, och det har sannolikt varit en omfattande uppgift. När det gäller craftingsystemet så har Blizzard beslutat att ta bort Mystics från spelet som hade funktionen att skräddarsy och förbättra utrustning med hjälp av komponenter du hittat. De hävdar att i det stora hela fyllde de inte en tillräckligt stor funktion i spelet. Det är förvisso svårt för mig att spekulera i huruvida detta stämmer, men det är svårt att argumentera mot en utvecklare som aldrig släpper ett dåligt spel. Dessa ändringar i sig skvallrar ju inte direkt om en försening, men det gör däremot Jay Wilsons kommentar på den officiella Diablo 3-bloggen.

"Vårt jobb är inte bara att släppa ett spel, det är att släppa nästa Diablo. Ingen kommer att komma ihåg om spelet var försenat, bara om spelet var bra. Utöver att färdigställa och polera det befintliga innehållet fortsätter vi att utveckla de centrala systemen i spelet."

Det kan eventuellt vara en överanalys av hans ordval, men det där låter som att de snart kommer att ändra releasefönster från "tidigt 2012" till "sommaren 2012". Jag kan dock inte riktigt hålla med om Wilsons kommentar om att ingen bryr sig om en försening såvida spelet är bra. Det stämmer till viss del, men det måste samtidigt vara tydligt att något påtagligt har hänt under förseningsperioden som rättfärdigar det. I en annan kommentar i hans inlägg på bloggen berättar han om att spelet är egentligen bra nog att släppas nu, men att det inte är tillräckligt för deras egna standard. Det är ju en bra ambition, men samtidigt så är det ju något som alla kreativa människor brottas med. När ska man räkna ett projekt som färdigt? Det finns alltid något man kan lägga till eller putsa på. Om spelet inte släpps nu till våren så kommer jag förstås att bli lite besviken, men samtidigt så kommer det att vara en uppsjö med andra titlar att uppehålla sig med om Diablo 3 skulle glida över till sommarmånaderna. Om det finns någon titel som kan lanseras under sommaren utan att lida av årstiden så skulle det förmodligen vara Diablo 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar