söndag 10 juli 2011

Begagnade spel - bra eller dåligt?

Det finns väldigt många aspekter av försäljningen av begagnade spel som man inte tänker på vid första anblicken. Det primära man som konsument ser är ju möjligheten att köpa ett spel för ett nedsatt pris, men i slutänden finns det betydligt mer djupgående konsekvenser. När butiken säljer ett begagnat spel så är det enbart en intäkt för butiken. Inga pengar går vidare till utvecklare, utgivare eller plattformsutvecklaren så i grund och botten kan man resonera att begagnatförsäljningen riskerar att urholka spelindustrin. Självklart vill ju inte butikerna att detta ska upphöra då det handlar om väldigt stora vinster för dem.

Återförsäljarna i Sverige som är mest kända för sin begagnathandel är Gamestop och Game. De har relativt höga nypriser på sina spel dessutom så redan där får de in en bra marginal. Låt säga att du köper ett nytt konsolspel för 699 kr på Gamestop. Du spelar det i två veckor, och du kanske tröttnar på det. När du byter in det så kan du eventuellt få 250-300 kr för inbytet, förutsatt att du spenderar pengarna direkt på ett nytt spel. Vill du ha kontanter i handen skulle det snarare hamna på 150-200 kr. När Gamestop sedan säljer din inbytta titel på begagnathyllan så ligger deras priser på (beroende på populäriteten av titeln) 450-550 kr. Man behöver inte vara ett geni för att se vilken enorm vinstkälla detta är.

Tittar man sen på begagnatpriserna som jag har i mitt exempel ovan så faller också argumentet med att du sparar pengar på att köpa begagnat. En informerad konsument kan ganska lätt hitta nypriser i det prisområdet, och om det är så att du tittar i begagnathyllan till att börja med så kan man ju resonera att spelet du är ute efter inte är ett "måste ha"-spel. Då kan man helt enkelt vänta till det är en reakampanj och då köpa en ny produkt och ge massa pengar till fel personer.

Under det senaste året har utvecklare och utgivare som t ex Electronic Arts, THQ och nu senast Sony försökt börja bekämpa försäljningen av begagnade spel genom att införa så kallade onlinepass. Konceptet med onlinepass är enkelt. När du köper ett nytt spel i butik så får du en kod som du knappar in första gången du startar upp spelet. Denna koden låser upp funktionalitet som t ex multiplayer och innehåller ofta någon typ av bonusmaterial som du kan ladda hem. Denna koden går endast att lösa in en gång, men om du köper spelet begagnat och koden är inlöst så kan du köpa en ny kod online. Koderna kan kosta mellan 50-70 kr normalt sett och detta är vad dessa utgivare ser som sin förlustmarginal för varje begagnat spel. Inte helt oväntat blev det ju en storm av missnöje från de som köper många begagnade spel.

Jag kan delvis förstå klagomålen, men jag kan inte hålla med på någon punkt alls. Självklart har alla människor olika tillgångar och olika mängder pengar att röra sig med, men om du har råd att köpa ett begagnat spel för låt säga 400 kr så hoppas jag verkligen inte att budgeten spricker för att du lägger till 50 kr till. Då är det inte fel på spelindustrin. Oddsen är även ganska goda att om du då skulle ha råd att lägga 450 kr istället att du då hittar spelet nytt och du får ett onlinepass i förpackningen.

Jag personligen har köpt begagnade spel tidigare, men aldrig i någon större utsträckning. Nu gör jag det inte  eftersom jag inte ser poängen med det längre. Det sista jag vill göra är att berätta för folk vad de ska eller inte ska göra när det gäller hur de spenderar sina egna pengar. Eftersom begagnatförsäljningen är laglig så ska man ju självklart utnyttja den om man känner att man sparar pengar. Enligt egna observationer så är det dock lite inbillning. Jag kan dock hävda att jag har den slutgiltiga lösning på spelindustrins förlorade inkomst från de begagnade spelen. Digital distribution. Men det är ett helt annat kapitel som jag får ta upp senare...

2 kommentarer:

  1. Håller såklart med i det du skriver! Begagnatmarknaden ses säkert som ett enormt hot mot spelindustrin men man måste ju också tänka i ett större perspektiv än vad EA, Ubi, Activision och andra större bolag gör.
    De som köper begagnade spel - är de människor som tidigare köpt fullpris? Är de före detta pirater? Eller har de kanske alltid köpt begagnade spel? Beroende på svaret på frågan så kan det visa sig vara förlust för spelutgivarna men det kan ju också vara en vinst! Spelutgivarna har aldrig möjlighet att veta detta och alltså borde man kanske inte skrika att man blöder som företag utan göra det man är bäst på - skapa och ge ut spel av hög kvalitet!
    Jag försvarar inte Game och Gamestops oförskämt höga begagnatpriser utan försöker bara vara realistisk.
    Om jag som privatperson piratkopierar ett CAD-program som kostar 100.000 :- så utför jag en olaglig handling men eftersom jag aldrig någonsin skulle ha råd att köpa programmet - ska tillverkaren tolka det som en ekonomisk förlust?
    Får lägga ett sista ord och säga att det är väldigt roligt att gå lös i "bargain-bin" hos Game men ett 2 veckor gammalt AAA spel köper jag aldrig begagnat, det har jag antingen förbokat eller köper nytt om jag är intreserad av det.

    Mycket välskrivet och tänkvärt som vanligt! :-)

    SvaraRadera
  2. Jag håller till viss del med i ditt resonemang. De stora musikbolagen räknar ju alltid antal nedladdningar som antal förlorade sälj, men i detta fallet är det ju annorlunda. Här är konkret bevis för en förlorad inkomst eftersom personen går och köper en produkt, men pengarna hamnar i "fel" ficka. Den enda vinsten jag kan se är en indirekt vinst ifall kunden skulle köpa uppföljaren ny.

    Speciellt Gamestop har ju ett väldigt utstuderat system. När du byter in ett spel och bokar ett annat som är under kampanj så kan du få 25% extra i inbyte plus ett presentkort på 100 kr att spendera i butiken. Det låter ju som att du får otroligt mycket pengar, men du lånar ju pengarna av Gamestop för att lämna tillbaka dem senare.

    Sen hör det ju till saken att jag byter in spel då och då också, så jag bidrar ju också till problemet.

    SvaraRadera