måndag 11 juli 2011

Dilemmat med digital distribution

I mitt förra inlägg snuddade jag vid ämnet digital distribution och jag tänkte gå lite mer på djupet kring fördelarna och problematiken som finns. Den största självklara fördelen är ju för utvecklare och distributörer som slipper att frakta fysiskt media till butiker och därigenom spara massor av pengar. Detta är delvis även den största nackdelen eftersom priserna på digitala versioner inte skiljer sig mot den fysiska varan. Företag är självklart ute efter att tjäna så stor marginal som möjligt, och om man kan tjäna mer pengar utan att höja priset på varan så är det ju självklart att företaget gör detta.

En annan del som spelar in i prissättningen är att butikskedjor som Gamestop, Best Buy och Target har väldigt stor makt över spelindustrin, och om priserna skulle sänkas drastiskt så kan de helt sonika välja att sluta sälja produkten helt. Detta hade varit katastrofalt även för de största utgivarna eftersom det fortfarande är en överväldigande majoritet som införskaffar sina spel i butik. Ett annat problem som ofta uppstår med priset på de digitala utgåvorna är att det inte finns konkurrens på samma vis som det finns mellan butiker, och därför säljs oftast spelen för distributörens riktpris. Detta kan i många fall vara en bra bit högre än vad du får ge för en fysisk produkt. För att ge ett aktuell exempel så släpptes nyligen Red Faction: Armageddon på Playstation Network, och eftersom riktpriset ligger på €69(!!) så kostar det så mycket i onlinebutiken. En snabb sökning på internet visar att du kan istället köpa den fysiska produkten i butik för 399 kr. Denna skillnad kan inte fortsätta att existera om digital distribution ska ersätta det fysiska mediat.

En ytterligare fördel är smidigheten av både inköp och hantering av produkt. Du kan sitta i din soffa och bestämma dig för att köpa spelet, betala och sen ladda hem produkten. Inget att hålla reda på utan allt är samlat på din PC, Playstation eller Xbox. Även här finns det dock ett problem, och det är ett tekniskt sådant. Digital distribution fungerar jättebra såvida du har en vettig bredbandsuppkoppling. I Sverige är detta inte ett jätteproblem då internetpenetrationen är relativt stor här, men kikar man på flera ställen i USA och Kanada så är det dels ett problem att få bredband i glesbygden, och dels ett problem att få bredbandsabonnemang som inte har en bandbreddsgräns. Dvs, du får inte överstiga en viss mängd datatrafik varje månad, för då får du betala extra för varje gigabyte. Detta är i synnerhet ett problem i Kanada där Bell Internet inte är speciellt populära hos folket. Deras bandbreddsgräns ligger på 25 GB per månad, och därefter får du betala extra. Om du då spenderar 5-10 GB på en månad att ladda ner spel med så finns det inte hemskt mycket kvar att leka med. Speciellt inte om du använder mycket streamingtjänster som Netflix, Youtube, Hulu osv.

Steam är den ledande tjänsten för digital distribution på PC, och en tjänst som jag använder en hel del. Det som gör att Steam sticker ut jämfört med sina konkurrenter är att de har skapat en helhetslösning, ett community. Du gör allt genom din Steamklient, köper spel, chattar med vänner, tittar på trailers osv. Steam är dock inte ett undantag när det gäller prissättningen som jag nämnde tidigare. Grundaren av Valve, som driver Steamtjänsten, Gabe Newell nämnde att de erbjuder utvecklarna 70% vinstmarginal till skillnad från butikerna som erbjuder 30%. Man tycker ju att en viss kompromiss skulle kunna göras här för att få ner priserna som i sin tur ökar försäljningen.

Vad Steam är fantastiskt duktiga på är kampanjer. De började ursprungligen med att hålla julrea varje år med fantastiska priser på i princip alla titlar i deras utbud. Därefter började de även med sommarkampanjer. För att ytterligare stimulera handeln har de nu även infört helgerbjudanden och dagliga erbjudanden. För en gamer med så pass dålig impulskontroll som jag är detta en fälla jag gått i flera gånger. Dock har jag sällan varit missnöjd. Steam erbjuder även en väldigt fin plattform för oberoende utvecklare, dvs folk som inte har backning av en utgivare. Det är i stort sett omöjligt för oberoende utvecklare att få sitt projekt publicerat och tryckt på skivor för att säljas i butik, och Steam ger dem en möjlighet att tjäna pengar på sin passion.

Vad jag vill komma fram till är att jag hade älskat att se en marknad som enbart har digital distribution, men marknaden idag är långt ifrån mogen för detta. De fysiska butikerna har väldigt mycket makt och kommer förstås att kämpa för sitt levebröd så länge det går. Den dagen då någon digital tjänst vågar ta mindre betalt än rekommenderat pris kommer vi att se första stora steget mot förändring, och jag hoppas att det är förr hellre än senare. Ingenting kommer dock att ske över en natt och jag måste faktiskt tillägga att en del av mig inte vill se ändringen alldeles för snart. Det kommer alltid att finnas spel man känner lite extra för som man skulle vilja ha i en exklusiv samlingsbox, och den biten vill jag inte riktigt släppa än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar