tisdag 5 juli 2011

Fler tankar om Playstation Vita

Jag skrev tidigare lite om den kommande handhållna konsolen Playstation Vita, och jag tänkte återvända lite till den för att gå lite mer på djupet om varför jag tror den kommer att slå igenom.

När Playstation Portable släpptes hade Sony en snarlik retorik som de har i marknadsföringen av Vita, så det är lätt att vara cynisk i situationen och ifrågasätta vad som blir skillnaden nu. PSP'n marknadsfördes som den portabla hemkonsolen som var kraftfull nog att visa grafik som var snarlik den på Playstation 2 på den tiden. Ändå så valde en överväldigande majoritet av gamers Nintendo DS istället, som var betydligt mindre kraftfull men som hade ett betydligt bättre utbud av spel.

En annan faktor var den uteblivna satsningen på PSP'n efter den blivit hackad. Sony försökte förgäves att patcha ihop hålen i systemet men det blev till slut, likt Sisyfos i den grekiska mytologin, ett tacklöst jobb som tillintetgjordes så fort de var klara. När en ny version av systemet släpptes så var det exploaterat igenom inom ramen av ett par dagar. Detta gjorde ju att mycket resurser gick åt att hålla systemet säkert som istället kunde spenderats på att lägga till nya funktioner. Utlovade funktioner som t ex en tät integration med Playstation 3 limiterades mer eller mindre till att kunna använda sitt Playstation Network ID för att logga in på onlinebutiken genom sin PSP och handla spel.

Att döma av vad de visat med Vita och PS3 på integrationsfunktionerna så är de hästlängder före redan nu. Under E3-presentationen i början av juni visade Sony upp ett spel som heter Ruin. Det såg ut som ett ganska vanligt action-RPG, men det hade en väldigt fundamental skillnad. Under demonstrationen på Vita så avbröt de spelsessionen, sparade spelinformationen i en molntjänst och gick sedan över till en PS3 för att direkt fortsätta på spelet de nyss avslutat. Detta är ett koncept jag drömt om i så många år. Om nu detta realiseras på ett bra sätt, dvs att du INTE behöver köpa spelet två gånger, så kommer det att kunna vara banbrytande. En andra förutsättning är att utvecklare ser möjligheten och utnyttjar funktionen också. En god idé är bara en god idé om ingen sätter den i praktik.

Ett annat element av Vita är den sociala interaktionen. Eftersom Vita även kommer att lanseras med en version som har 3G stöd så kommer den att vara anpassad för onlineinteraktion. Detta kommer sannolikt inte primärt att handla om att spela online multiplayer eftersom det aldrig hade fungerat på 3G nätet. Det är helt enkelt inte tillräckligt pålitligt. Däremot kommer den att fungera som en social hub med dina Playstationkontakter och kan fylla många av de funktioner som din smartphone gör i dagsläget. Sony har även nämnt att de kommer att ha en funktion som heter Near som ska vara någon typ av social gamingtjänst som baserar sig på positionering och att folk i närheten av dig har en Vita också. Det finns dock väldigt lite detaljer om detta i dagsläget, men det kommer sannolikt att bli en jättehit i Japan där många som reser kollektivt spelar handhållna konsoler.

För att binda ihop mitt resonemang så tror jag att Sony lärt sig från de misstag de gjort. De har redan visat upp en stabil samling spel som är under utveckling och utvecklare verkar genuint intresserade av plattformen och vad den kan göra. När det gäller interaktionsdelen så kan man säga att när PSP'n lanserades var inte marknaden mogen för begreppet integrering på samma sätt som den är nu. Infrastrukturen fanns inte på plats och när även hårdvaran haltade med diverse problem så är det lätt att det rinner ut i sanden. Potentialen för Vita är ändlös, men många cyniker ifrågasätter om det verkligen finns en marknad kvar för en dedikerad handhållen konsol. Jag vill med bestämdhet säga ja, eftersom det är generellt sett inte samma person som sitter och spelar Angry Birds på sin smartphone som sitter och spelar Uncharted 2 på sin PS3. Självklart finns det folk som spelar båda, men det går att göra ett Venn-diagram på allt och få en viss överlappning. Som avslutning vill jag att ni tittar på presentationen av Ruin från E3-mässan som jag nämnde tidigare, och därför bäddar jag in filmklippet nedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar