tisdag 28 juni 2011

Första steget mot acceptans

Den 27:e juni 2011 kan komma att bli en historisk dag för spelbranschen. Detta var dagen då högsta domstolen i Kalifornien fastslog att spel faktiskt är skyddade under yttrandefriheten i första tillägget i USA's konstitution.

Det hela började 2005 med att Kalifornien införde en lag som förbjöd försäljning av "våldsamma spel" till minderåriga utan förälders sällskap. Det är ju absolut en god idé, men detta är ju något som ska ligga på förälderns ansvar. Staten ska inte ha uppfostring av barn på sin dagordning. Påtryckningar från religiösa grupper och andra moralister fungerade som bränsle för att få igång moralpaniken som ledde till lagstiftningen. Den dåvarande guvernören Arnold Schwarzenegger använde även denna lag som en plattform för att vinna röster från, för honom, tidigare svårnådda grupper. Han om någon har ju gjort sitt leverne på våld och förstörelse, men det är ju lätt att ändra sig när man sätter framgång före principer.

Det dröjde dock inte länge innan Entertainment Merchants Association (EMA) överklagade lagen med grund att det kunde ha förödande konsekvenser för spelmarknaden. EMA är en intresseorganisation för försäljare av underhållningsmedia så som film, spel och musik och deras mål är att ge dessa ett forum att uttrycka sig i. Överklagan gick till vad som kan motsvaras till tingsrätten i Sverige och EMA fick i augusti 2007 igenom sin överklagan efter att domaren bedömt att lagen stred mot konstitutionen.

I september 2007 var det dags igen, då guvernör Schwarzenegger överklagade domslutet. Han uttryckte att han kommer att dedikera mycket energi till att få den här lagen på plats, för att han känner ett ansvar att skydda Kaliforniens invånare från dessa spel och det "ultra-våld" som de innehåller. Ironin kan inte bli större med tanke på vad han baserat sin tidigare karriär på. Dubbelmoralen är också påtagande. Lyckligtvis gick inte heller detta försök igenom utan domstolen bekräftade den tidigare domen och kom fram till att det var ett brott mot konstitutionen.

I maj 2009 gjorde Schwarzenegger ett nytt försök att få fotfäste. Denna gången ansökte han om en överklagan till högsta domstolen, som sedan beviljades. Nu var det dock inte bara EMA som talade för spelbranschen. En sällan skådad sammanslutning av spelutvecklare, utgivare och intresseorganisationer ville se till att censur inte hör hemma i modern tid.

Den 2:a november 2010 fick de båda parterna möjlighet att framlägga sina argument inför de nio ledamöterna i högsta domstolen. Redan då ifrågasatte domaren Antonin Scalia det vaga uttrycket "våldsamma spel" och ställde sig frågande till vem som sätter gränsen. Han anmärkte också att det inte finns någon brist på våld i till exempel Bröderna Grimms sagor, och de läses fortfarande av massor av barn.

27:e juni 2011 kom domslutet. Högsta domstolen fastslår att spel ska täckas av konstitutionen under yttrandefrihet. Vid omröstningen vann EMA med 7 röster mot 2 och domare Scalia motiverade beslutet med att referera till Den Gudomliga Komedin av Dante Alighieri och sa följande.
Even if we can see in them nothing of any possible value to society[...], they are as much entitled to the protection of free speech as the best of literature.
Jag kan själv tillägga ett citat från den brittiska författarinnan Evelyn Beatrice Hall.
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.
Med detta beslut kan jag säga att jag är väldigt glad att se att spelen har tagit ett stort kliv mot att bli ett socialt accepterat underhållningsmedium, jämlikt med film och musik. Givetvis är det en bit kvar till dess, men nu finns det åtminstone jämlikhet inför lagen.

2 kommentarer:

  1. Som vanligt - toppkvalitet på inlägget.
    Du belyser en viktig punkt i samhället där gränserna mellan olika underhållningsmedium håller på att suddas ut - film följer spelens fotspår och spel blir allt mer interaktiva filmer.
    I mina egna "studier" av spel och filmers inverkan på vår son så kan jag berätta att filmerna han ser har betydligt större inverkan på honom än vad spel har. Är någonting otäckt i filmen så tror jag att han känner sig hjälplös eftersom han inte kan påverka det som händer - är det något som skrämmer honom i ett spel så lämnar han däremot över kontrollern till någon av oss och ber om hjälp. Sen pratar vi eventuellt om det som var läskigt.
    Jag tror att vi måste ändra våra värderingar om vad som påverkar våra barn - kanske är det inte spelen som påverkar dem mest (eftersom de där själva styr utkomsten) utan är det kanske så att det urgamla mediat rörliga bilder (film, tv)påverkar dem mer eftersom de där endast får "input" och på så sätt letar utlopp för det som de tagit emot?

    Det var väl aningen seriöst kanske men det är en tanke som jag inte kan bli av med.
    Sen måste man ju tycka att det är komiskt att en film i USA där en kvinna visar brösten får en högre åldersgräns än en film där någon blir yxmördad...

    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Tackar för din kommentar. Det är också en bra poäng du tar upp. En sån lag som jag skrev om uppkommer ju från oroliga föräldrar som inte orkar/vågar prata med sina barn utan tar tag i första panikreaktion och håller fast vid den obönhörligen. Lyckligtvis finns det ibland människor som förhindrar okunskapen att vinna.

    SvaraRadera