måndag 27 juni 2011

Årstiderna i en gamers ögon

För en inbiten gamer är sommaren en härlig tid på året men av andra anledningar än vad man kan tro. Perioden mellan juni och augusti är för det mesta tom när man tittar i releaselistan för nya spel, och det betyder att man får möjlighet att städa upp i sin backlog som uppstår varje gång hösten kommer. Varje år, med start oftast i oktober, startar vad speljournalisterna kallar för "review season". Det är då alla stora utvecklare siktar på att få ut sina största titlar i god tid inför julhandeln. För en gamer är detta både en ångestfylld period och fantastisk period. Du får möjligheten att spela fantastiska spel och det släpps nya titlar i princip varje vecka som håller väldigt hög klass. Samtidigt kvarstår ju faktum att dygnet bara innehåller 24 timmar.

Detta innebär då att de spel som prioriteras ned under den tuffa höstperioden hamnar på sparlåga och blir spel man sysselsätter sig med på sommaren. Detta betyder inte nödvändigtvis att spelen är dåliga, tvärtom egentligen. Vissa titlar vill man snöa in sig på i lugn och ro utan risken att distraheras av något annat spel vid tillfället. Det kan vara ett djupt och involverande rollspel som kan absorbera dig i åtminstone 50-60 timmar. Det kan vara förödande för spelupplevelsen att komma av sig mitt i storyn och att börja om från början när du investerat så mycket tid redan känns inte heller så optimalt.

Som jag nämnde så är hösten en hektisk period för en gamer. En snabb översikt på mina förhandsbokningar visar att under en tvåveckorsperiod i början av november har jag fyra nya spel på menyn, och alla ligger i "måste ha"-kategorin. Det är en underdrift att säga att jag kommer att ha beslutsångest om vilken titel som prioriteras först. Till detta kan man då även lägga till diverse impulsköp man kan tänkas göra. Någon har en rea av något slag och det där spelet du velat köpa men aldrig kommit till skott nu kostar 200 kr istället för 500 kr. Jag faller jämt dit på detta, och det är ofta denna typ av spel som hamnar på sommarschemat för min del.

En intressant utveckling som skett de senaste 2-3 åren är att istället för att alla toppspelen klumpas ihop i slutet av året så finns det en del som av strategiska skäl fördröjer releasen till början på nästkommande år, ibland även en bit in på våren. Detta är för att slippa konkurrerande titlar som släpps i samma tidsperiod och som skulle kunna inverka på försäljningssiffrorna, men det har blivit så pass mycket en trend nu att det blivit som en andra releasevåg. Det har gjort hösten lite mer hanterbar eftersom spelen spridits ut över lite längre tid och innebär även att det uppstått en vintersäsong som kanske inte funnits där lika markant tidigare.

Sommaren må vara lågsäsong för nya spel, men spelbranschen tar verkligen inte någon paus. I början av juni varje år hålls Electronic Entertainment Expo i Los Angeles som drar till sig tusentals journalister och de flesta av de stora utvecklarna och utgivarna. Här hålls bland annat gigantiska presskonferenser av de tre stora plattformtillverkarna, dvs Sony, Nintendo och Microsoft. Under dessa presskonferenser visar de upp sina största nyheter och senaste satsningar inför fullsatta salar med speljournalister från hela världen. Eftersom intresset från gamers är stort har dessa presskonferenser börjat direktsändas på diverse webbsidor, och nu i år även direktsändas på TV-kanalen Spike i USA.

Som gamer kan man egentligen inte ha en dålig sommar. Antingen har man fint väder och man kan njuta av solen, eller så kan man ha ösregn och njuta av ett bra spel. Med tanke på mina pollenallergier är jag aningen partisk åt det sistnämnda, men förstås med måtta. Även jag behöver lite sol då och då. 

Jag vill passa på att avsluta detta inlägg med ett citat från en god vän. Han sa till mig att "En riktig nörd behöver aldrig en ursäkt att stanna inomhus.". Så sant, så sant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar