torsdag 30 juni 2011

Gamers insatser i samhället

Om man ser hur stereotypen av en gamer ser ut hade man inte kunnat tro att spel och i synnerhet gamers är tätt sammanflätade med välgörenhet. Det är lätt att få in bilden av den ensamma gamern som sitter i ett mörkt rum avskärmad från samhället, men detta är väldigt långt från verkligheten.

Musikbranschen är kanske i dagsläget den underhållningsbransch som är mest känd för välgörenhetsgalor i form av konserter där många stora artister samarbetar utan att ta någon del av intäkterna utan de går direkt till välgörenhet. Det är även vanligt att skådespelare och andra kändisar lättar sina plånböcker t ex genom välgörenhetsmiddagar eller dylikt.

Vad som däremot tagit fart i takt med expansionen av internet är välgörenhetsarrangemang i form av spelmaraton. Dessa direktsänds via en videoström på respektive arrangörs webbsida och i samband med videon finns det då normalt sett en donationsknapp där man då kan skänka pengar. Detta är ett perfekt koncept eftersom man gör gott i samhället genom att gamers gör vad gamers älskar göra, dvs sitta uppe hela nätter och spela spel man tycker om. Detta är definitionen av en win-win situation.

En av de största organisationerna som är med och arrangerar detta är Child's Play. De har funnits sedan 2003 och fokuserar på att sponsra barnsjukhus runt om i världen med leksaker och spel. Bland deras största samarbetspartners kan man se företag som t ex Sony, Microsoft, Nintendo, Google och Amazon. Sedan starten 2003 har Child's Play samlat ihop strax under $2,3 miljoner som oavkortat gått till att ge sjuka barn något att sysselsätta sig med under en svår tid i deras liv.

Ett av dessa arrangemang som bidragit fyra år i rad är Mario Marathon. Konceptet är enkelt, ett gäng frivilliga människor sitter och spelar sina favoritspel från Mario-serien och detta direktsänds via en videoström på deras webbsida. Trots sin enkelhet har detta evenemang skapat en hängiven skara med fans, och under sina fyra år har de dragit in över $230,000. Detta är otroliga summor med tanke på att de inte är affilierade med några bolag och att det är ett projekt som gamers dragit igång för att de ville ge något tillbaka till samhället.

Ett annat exempel var när mediajätten IGN deltog i Extra Life. Extra Life är även detta en satsning på barnsjukhus, men de fokuserar på att se till att sjukhus har lämplig utrustning för att kunna rädda liv och de samarbetar med Children's Miracle Network Hospitals. Under ett 24-timmars maraton som jag själv såg majoriteten av drog IGN in drygt $23,000 och sammanlagt fick Extra Life in $413,000 under detta evenemang. IGN hade en liknande satsning i samband med jordbävningskatastrofen i Japan då de samlade in ca $30,000 till Röda Korset. Strax därefter gav Sony möjligheten att skänka pengar till Röda Korset via deras onlinebutik Playstation Network. En månad senare hade de fått ihop $1,3 miljoner. Det man ska tänka på när man läser alla dessa summor är ju att det inte handlar om några kändisar eller multimiljonärer som skänker pengarna, det är helt vanliga människor.

Det är information som denna som sällan eller aldrig dyker upp i media vilket är synd eftersom det är ju så gränslöst positivt. Folk som enbart utövar sitt intresse ser genom detta till att någon annan får det bättre. Däremot så växer detta i en så enorm takt att det förr eller senare kommer att vara i samma nivå som andra mer etablerade välgörenhetsplattformar. Oavsett när detta sker så är jag redan stolt att se mig som medlem i detta generösa gamingsamhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar