onsdag 5 oktober 2011

Gamex 2011

Nu är det endast en månad kvar till Sveriges största spelmässa, Gamex. Den startades så sent som förra året men blev direkt en succé med tanke på det stora antalet besökare som dök upp under de fyra mässdagarna. En bidragande faktor är förstås även låga prisnivån på biljetterna som gör att det är lättillgängligt för i princip alla. Jag var där förra året och kommer även att åka dit i år. Jag hade stora förhoppningar på mässan förra året, och lämnade tyvärr med lite blandade intryck. Missförstå mig inte, jag är överlycklig att lilla Sverige har en helt egen spelmässa, men det var ganska tunt med verkliga nyheter där i fjol. Jag hoppas på att detta berodde på att arrangören inte riktigt vågade satsa fullt ut under första året.

Problemet var nog störst för inbitna gamers som jag, som följer sommarmässorna väldigt noga och som håller sig uppdaterad via ett flertal podcasts varje vecka. Den enda riktigt exklusiva titeln jag fick spela där var Killzone 3 som fortfarande hade 3-4 månader kvar innan release. De flesta andra titlar som visades fanns antingen redan i butik eller var ett par veckor bort. Poängen med mässor i mina ögon är i alla fall att få se och även testa material som ligger en bit bort i tiden releasemässigt. Mitt hopp är att arrangörerna utnyttjar sina resurser mer nu när de vet att intresset finns och försöker få in lite mer exklusivt material. Jag förstår att detta innebär långa köer till de populära titlarna men det har jag inte några problem med. Jag stod och väntade 2 timmar på Killzone 3 förra året och det var inte för att kön var lång, utan snarare för att utställaren inte kommit på att man kanske ska limitera speltiden för de som testar spelen förrän det var min tur. Då fick jag efter ett par minuter uppmaning om att jag inte skulle ta för mycket tid. Trots detta gick jag därifrån nöjd eftersom jag fått spela ett spel jag längtat väldigt mycket efter.

Inför årets upplaga är jag försiktigt optimistisk och hoppfull om att faktiskt få testa Playstation Vita. Realistiskt sett tror jag nog att chansen är liten då Nintendo inte hade sin 3DS på plats förra året, och det var ungefär samma tid kvar innan releasen. Däremot har vi ju sett hur annorlunda Sony har skött sig jämfört med Nintendo innan releasen och verkligen har ansträngt sig för att göra allting tvärtom. På spelfronten finns det ju en del som jag önskar se eftersom februari och mars ser ut att bli ganska välpopulerade månader. Det hade varit ett gyllene läge att få testa demos av de spelen på Gamex. Till exempel så har vi gigantiska titlar som Mass Effect 3, Max Payne 3 och (förmodligen) Diablo 3. Förutom dessa så har vi Final Fantasy XII-2 och Syndicate som jag är väldigt nyfiken på. Det hade kunnat hjälpa mig att ta beslut om det är spel värda att införskaffa redan nu.

Jag kan dock konstatera att om bara Vita finns på plats så kommer jag att vara supernöjd med mässan. Det är i princip den produkt som har störst "vill ha"-faktor, och att få leka med den redan nu om en månad hade varit fantastiskt. Jag vet redan nu att jag kommer att köpa en, men för att stilla längtan så hade jag gärna sett att den finns på plats. Jag ska definitivt dokumentera min närvaro och rapportera om mina upplevelser när det är dags för mässan mellan den 3:e och 6:e november.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar