tisdag 11 oktober 2011

Spelens expanderande högsäsong

Ett tydligt tecken på hur spelbranchen växt i popularitet är att den så kallade högsäsongen, som normalt sett är kvartal 4 inför julhandeln, expanderat till kvartal 1 också. Vad som länge varit en försäljningsposition inför julhandeln har till slut blivit övermättad vilket har lett till att spel positionerats senare, i synnerhet i februari och mars. Även fall november månad fortfarande kommer att vara den största spelmånaden för mig så är februari och mars inte långt efter.

I februari månad bjuds vi på Final Fantasy XIII-2, The Darkness 2, Kingdoms of Amalur och Syndicate. Final Fantasy XIII bemöttes ju av väldigt blandade känslor från både journalister och gamers på grund av det på vissa ställen lite överdrivet linjära upplägg. Du hade egentligen inte full frihet i spelet förrän du nått ca 15-20 timmar in i spelet, och det är ju ganska överdrivet. I övrigt tyckte jag spelet var väldigt välgjort och jag spenderade säkert 40 timmar sammanlagt på spelet innan jag började tröttna lite, och det var mycket på grund av det välgjorda stridssystemet.

The Darkness 2 är lite av en chansning för min del, då det försenats vid ett par tillfällen och inte heller utvecklas av Starbreeze som utvecklade originalet. Spelet baseras på serietidningen med samma namn och handlar om Jackie Estacado som när han fyller 21 blir besatt av The Darkness, en parasitisk ond kraft som vandrar från kropp till kropp och utnyttjar sina värdar för att hitta på diverse elakheter. Det som gjorde första spelet så intressant var att de hade fångat den mörka stämningen och hade en skön ton i berättandet. Jag är fortfarande inte övertygad om att dessa viktiga element är kvar i uppföljaren.

Kingdoms of Amalur är ett ambitiöst rollspelsprojekt med tonvikten åt actionhållet. Utvecklarna har valt att frångå traditionella klassystem och istället kan man blanda fritt med skills från olika klasser. Det som gör att jag ser fram emot detta spelet är att utvecklarna består av folk som varit involverade i klassiker som Morrowind och Oblivion och har därför väldigt djupgående erfarenhet när det kommer till rollspel och intressanta miljöer. Striderna i Kingdoms of Amalur har av utvecklarna liknats en blandning mellan God of War och Oblivion. Ja tack.

Syndicate har länge varit en av spelvärlden sämst hållna hemligheter då information kontinuerligt läckt ut på internet och EA har gång på gång förnekat att det var ett aktivt projekt. När sedan EA offentliggjorde Syndicate för några veckor sen möttes de av ett unisont "I told you so..." från spelvärlden. Detta var dock inte en långvarig känsla eftersom det som faktiskt visades upp såg fantastiskt lovande ut. Istället för originalets upplägg som isometrisk taktisk shooter så får vi istället en shooter i förstapersonsperspektiv. Trailern visade en del intressanta element där man genom hacking kan ta kontroll över människor (som förstås alla har chip i huvudet i framtiden) och påverka deras beteende på olika vis.

Alla dessa spel må vara intressanta, men är bara ett förspel inför vad som troligtvis blir nästa års bästa spel. Jag talar förstås om Mass Effect 3. Detta tredje och sista kapitlet i historian om Commander Shepard och hans kamp för att rädda universum (igen) kommer att vara en kort sagt episk upplevelse. Upplägget i de trailers som släppts är att striderna nu nått Jorden och att mänskligheten är i fara. Som jag har förstått ska dock inte hela spelet utspela sig på Jorden, utan du kommer ändå att resa runt och rekrytera medhjälpare i vanlig ordning. Multiplayer bekräftades nu i dagarna också, men lyckligtvis är den helt separerad från singleplayerkampanjen. Bioware är ett av de få företag som jag har fullt förtroende för redan på förhand och känner mig alltid säker på att deras produkter övertygar. Mass Effect 3 kommer inte att vara ett undantag.

Det är kanske dumt att blicka framåt till nästa år redan nu när vi fortfarande har några av årets största höjdpunkter kvar, men det är intressant att se att kvartal 1 nästan börjar konkurrera ut kvartal 4. De spelen jag tog upp är egentligen bara ett axplock då jag inte ens nämnt Max Payne 3 också som är aktuellt för en release i mars. Om denna trenden fortsätter kanske utgivarna även börjar våga sig på de ökänt övergivna sommarmånaderna också. Men det kanske jag inte ska hoppas på. Det måste ju finnas någon tid på året där man kan städa ur sin ofrånkomliga backlog...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar