onsdag 14 december 2011

Årets topplista

Året börjar närma sig slutet och det är dags att börja summera de största höjdpunkterna. Jag kommer förstås att basera mina val endast på de spel jag faktiskt köpt och spelat, så det är möjligt att finnas en del titlar som saknas jämfört med er personliga topplista. I listan jag har tagit fram kommer jag att utnämna mina fem favoritspel från året. Kom gärna med feedback och skriv er egen lista i kommentarsfältet.

5. Saints Row The Third

Detta spelet är jag själv ganska överraskad över att det hamnade på listan. De två tidigare spelen fastnade jag aldrig riktigt för eftersom de skapades med GTA-serien som förebild, och var sämre kopior. I trean har de valt att gå en helt egen väg, och plötsligt blev resultatet något helt fantastiskt. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad som gör spelet så bra. Det är inte speciellt snyggt, det är lite opolerat när det gäller framerate och det finns inte någon direkt fängslande story. Det är ett spel som bevisar att man inte behöver att vara bäst på någon enskild punkt, men som med hjälp av synergi blir större än summan av dess delar. Utvecklarna Volition har förstått att spelaren vill ha kul, och det får du ha från första sekund. Du kastas in i galna situationer på löpande band och stämningen är alltid lättsam och humoristisk. Visst, denna humor är emellanåt ganska låg men Volition är hela tiden fullt medvetna om detta och gör det med glimten i ögat. Till skillnad från GTA-spelen där du alltid får börja från botten får du ganska omgående en buffé med vansinniga leksaker. Redan vid andra eller tredje uppdraget får till möjligheten att använda en Predator Drone för att avfyra fjärrstyrda missiler. Ett antal uppdrag senare får du tillgång till en fullt bestyckad attackhelikopter. Det finns massor av saker att göra i den fiktiva staden Steelport, men framför allt så kan du göra precis det du vill. Och det är KUL.

4. Batman: Arkham City

För ett par år sen släpptes Batman: Arkham Asylum och överraskade hela spelvärlden genom att vara ett superhjältespel som faktiskt var bra. Och det var dessutom riktigt bra. I princip alla journalister hade det i åtanke när det talades om årets spel 2009 och därför var det inte en någon större överraskning att det ledde till en uppföljare. Denna gången bjuder utvecklarna Rocksteady på en betydligt större och mer öppen spelvärld vilket tillåter mer fri rörelse i miljön samt en möjlighet att använda alla de roliga leksaker som Batman har i sin arsenal. Spelet är bländande vackert och fångar den mörka och lite gotiska känslan som representerar Batmans värld. Något annat som fångas ypperligt är känslan av att du är riktigt vass när det gäller att smälla till lagbrytare. Du får redan vid ett tidigt stadie lära dig slåss i ett kraftigt numerärt underläge, och själva fightingsystemet är busenkelt samtidigt som det är genialiskt. Storyn är solid och ännu än gång finns det inget spel med superhjältetema som är ens nära att mäta sig. Ännu en gång gör Mark Hamill ett mästerligt jobb i sin roll som The Joker, men även resterande röstskådisar är övertygande. Spelet bjuder på en skön blandning av stealth och action och ger dig lite en känsla av att vara ett rovdjur som leker med sina offer när du en efter en plockar ut de vakter som står i vägen. Eftersom du tål ganska lite skada så är skuggor och gömställen dina bästa vänner. Det är detta element samt stämningen som gör detta spelet till ett av de absolut bästa i år.

3. Portal 2

Det här är nog den näst största överraskningen som dök upp i år, och då menar jag verkligen i positiv bemärkelse. Första spelet släpptes i samband med The Orange Box i slutet av 2007 som en form av tech demo. När det offentliggjordes att det skulle bli en uppföljare på det spelet så var jag lite skeptisk måste jag erkänna. Inte för att jag inte gillade det första, det var fantastiskt bra. Men jag såg inte hur man skulle kunna expandera det till ett helt fristående spel. Det gjorde verkligen genierna på Valve. Inte nog med att de lyckas spinna vidare på konceptet med testkammare som du måste lösa, de lyckas även integrera en genuint intressant story med karaktärer som du omedelbart fäster dig vid. Spelet har en rakbladsvass dialog och en humor som inte något annat spel kan mäta sig med i år, eller egentligen på väldigt många år. Denna humor hade förstås fallit platt utan det magiska framförandet av bland annat Stephen Merchant som gång på gång fick mig att vika mig dubbel av skratt. Även J.K Simmons gör ett mycket gott intryck, och jag kommer aldrig att glömma hans arga monolog om uttrycket "If life gives you lemons, you make lemonade." Hade jag haft en separat kategori för årets bästa slut på ett spel hade sannolikt Portal 2 vunnit.


2. Uncharted 3

Nathan Drakes tredje äventyr är hans tveklöst bästa i serien. Kvar finns de enormt dramatiska och tekniskt imponerande actionsekvenserna som fans av serien lärt sig älska, men vad som sätter detta spelet huvudet högre än föregångarna är hur storyn tar ett litet steg tillbaka från de galna händelserna och fokuserar mer på karaktärerna. Drake visas mänsklig på ett helt annat vis och man får mer perspektiv på hans förhållande med de andra karaktärerna i spelet. Det lägg stor vikt i storyn på att faktiskt ifrågasätta varför man gör de saker man gör och det gör att man får lite mer dimension i både berättande och en mer väl avvägd temposättning i spelet. Detta betyder dock inte att utvecklarna Naughty Dog har sparat på krutet när det väl gäller action. Här bjuds spelaren på några av de mest imponerande sekvenserna jag någonsin sett i ett spel, både tekniskt sett och dramaturgiskt. Utöver detta så erbjudet spelet övertygande skådespeleri av de nu rutinerade röstskådespelarna Nolan North, Emily Rose och Richard McGonagle och ett välskrivet manus vilket är ganska sällsynt fortfarande i spel. Det här är helt enkelt ett måste för alla som äger en PS3.


1. Skyrim

Det är svårt att ha en topplista bestående av årets höjdpunkter utan att nämna det spel jag spenderat absolut mest tid med. I skrivande stund har jag spenderat ca 60 timmar i spelet och skulle väl säga att jag börjat skrapa ytan på innehållet i spelet. Det är ytterst sällan man stöter på ett så pass ambitiöst projekt som samtidigt lyckas träffa rätt på så många punkter på en och samma gång. Problemet när man skapar en så gigantisk spelvärld med så mycket innehåll är att det är omöjligt för speltestarna att gå igenom varje tänkbart scenario och hitta alla buggar och problem. Detta har drabbat PS3-versionen extra hårt där många upplever extrema framerateproblem. Bethesda var snabba med att patcha problemet, men lyckades dessvärre bara förbättra förhållandena en aning samtidigt som de lyckades förstöra ett par redan fungerande bitar av spelet. Jag är väldigt kluven i valet av årets bästa spel då jag anser att det är oacceptabelt att släppa en trasig produkt till marknaden. Samtidigt var det längesen jag spelade ett spel som kunde svälja mig så totalt så att 3-4 timmar kan kännas som 3-4 minuter. Jag har själv inte upplevt speciellt grova problem med min version än och förväntar mig att Bethesda kommer att lösa detta efter nyår, och kommer därför utnämna spelet till mitt favoritspel 2011.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar